Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [1,19 MB]

«Παραρλάμα»: από τη λέξη στην εικόνα και πάλι πίσω

  • Δημιουργός: Βαρβάρα Ρούσσου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το σενάριο εφαρμόστηκε σε τρεις φάσεις: προαναγνωστική, αναγνωστική και μετααναγνωστική. Το κεντρικό λογοτεχνικό κείμενο του σεναρίου ήταν συμβατικό (δηλαδή παραδοσιακό, γραπτό). Πρόκειται για το διήγημα «Παραρλάμα» του Δημ. Βουτυρά που περιέχεται στο σχολικό βιβλίο. Η κύρια επιδίωξη ήταν οι μαθητές να αποκτήσουν εμπειρία στην αντιπαραβολή, αρχικά, του συγκεκριμένου λογοτεχνικού κειμένου με την εικονογραφημένη του απόδοση, αλλά να μπορούν να προχωρήσουν και στην αντιπαραβολή άλλων κειμένων με τις εικονογραφήσεις τους στο τέλος του σεναρίου. Οι μαθητές έτσι θα είχαν τη δυνατότητα να ασκηθούν στην ανάγνωση κειμένων που χρησιμοποιούν διαφορετικά σημειωτικά συστήματα, να εντοπίσουν ιδιαιτερότητες, ομοιότητες και διαφορές στη μετατροπή από τον λογοτεχνικό στον εικονογραφικό κώδικα ενός κόμικ/γκράφικ νόβελ, να κάνουν παρατηρήσεις για τους κώδικες, τους κανόνες και τους τρόπους τόσο της λογοτεχνίας όσο και άλλων τεχνών και εντέλει, να καταγράψουν τους προβληματισμούς τους σχετικά με την έννοια «κείμενο» και κυρίως «λογοτεχνικό κείμενο». Πριν την έναρξη του σεναρίου οι μαθητές πληροφορήθηκαν για αυτό και τους κίνησε το ενδιαφέρον, επειδή ξέφευγε από τις τετριμμένες και άνευρες συχνά εργασίες.

Κατά την εφαρμογή του σεναρίου, οι μαθητές εργάστηκαν τόσο στην ολομέλεια όσο και σε ομάδες, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις κρίθηκε απαραίτητη η καθοδήγηση από την εκπαιδευτικό με εισήγηση.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Διήγημα
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Νατουραλισμός-ηθογραφία
↘ Ρεαλισμός
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)2014/11/14
Χρονολογία έως2014/12/18
Σχολική μονάδα

Πειραματικό Γενικό Λύκειο Ηρακλείου

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών

Κείμενα

  • Βουτυράς, Δημοσθένης. Παραρλάμα.
  • Βουτυράς, Δημοσθένης. Ο Μπαλάφας στον Παράδεισο.
  • Καβάφης, Κ.Π. Εις το φως της ημέρας.
  • Καρκαβίτσας, Ανδρέας. Το γιούσουρι.
  • Παπαδιαμάντης, Αλέξανδρος. Υπό την βασιλικήν δρυν.