Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [373,13 KB]

Κύπρος 1974: Μία ανοιχτή πληγή

  • Δημιουργός: Ευγενία Τσιουπλή

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το θέμα του σεναρίου ήταν η επαφή και η γνωριμία των μαθητών με την τραγωδία της Κύπρου μέσα από λογοτεχνικά κείμενα. Βασικός στόχος ήταν οι μαθητές να κατανοήσουν ότι το Κυπριακό ζήτημα εξακολουθεί να αποτελεί μια ανοιχτή πληγή για τον ελληνισμό και να νιώσουν την ανθρώπινη διάσταση της κυπριακής τραγωδίας. Οι μαθητές ξεκίνησαν μελετώντας τo διήγημα του Γιώργου Φιλίππου Πιερίδη «Αλλοφροσύνη». Το κείμενο αυτό τους έδωσε το έναυσμα για περισσότερη πληροφόρηση αναφορικά με τα γεγονότα της Κύπρου, για τα οποία γνώριζαν ελάχιστα. Οι μαθητές αναζήτησαν το κείμενο σε φάκελο του Google Drive που είχε ήδη δημιουργηθεί για τις ανάγκες του σεναρίου.

Στη συνέχεια, οι μαθητές χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες και μελέτησαν ποιήματα που παρουσίαζαν διαφορετικές όψεις της κυπριακής τραγωδίας: τον πόνο για τις χαμένες πατρίδες, τον πόνο που προκαλεί η απώλεια αγαπημένων προσώπων, τον θυμό και την αναζήτηση πολιτικών ευθυνών και τέλος, την αγωνιστική διάθεση και την αντίσταση. (O χωρισμός των ομάδων στηρίχτηκε στις τέσσερις κατηγορίες ποιημάτων που προτείνει ο Αντώνης Πετρίδης στην ιστοσελίδα του «Οι Λωτοφάγοι».).

Tο τελευταίο δίωρο οι μαθητές παρουσίασαν τις εργασίες τους αλλά όχι σε περιβάλλον montage, καθώς δεν υπήρχε η απαραίτητη εξοικείωση με αυτό, ενώ η διαδικασία εκμάθησής του αποδείχθηκε και αρκετά απαιτητική σε χρόνο, για αυτό και επιλέχθηκαν πιο οικεία στους μαθητές προγράμματα.

Διδακτική Ενότητα→ Μεταπολεμική και σύγχρονη ποίηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Συμβολισμός
↘ Μοντερνισμός
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Σύγχρονη λογοτεχνία
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αλληγορία
↘ Εσωτερικός μονόλογος
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Ιστορία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)18/2/2015
Χρονολογία έως19/3/2015
Σχολική μονάδα

2ο ΓΕΛ Κιλκίς

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Αγγελίδου, Κλαίρη, Νοσταλγία.
  • Αγγελίδου, Κλαίρη, Η προσμονή.
  • Μηχανικός, Παντελής. Ονήσιλος.
  • Μηχανικός, Παντελής. Πήραν την πόλη.
  • Μόντης, Κώστας. Στιγμές της Εισβολής.
  • Μόντης, Κώστας. Από το τρίτο γράμμα στη μητέρα.
  • Νικολάου, Πολύβιος. Πιο πίσω.
  • Πασιαρδής, Μιχάλης. Είμαστε Έλληνες.
  • Πασιαρδής, Μιχάλης. Εσύ δεν λες τίποτα.
  • Πιερίδης, Γιώργος Φίλιππος. Αλλοφροσύνη.
  • Πούλιος, Λευτέρης. Καλοκαίρι του 78.
  • Χαραλαμπίδης, Κυριάκος. Γλυκό του κουταλιού.
  • Χαραλαμπίδης, Κυριάκος. Στα στέφανα της κόρης του.
  • Χαραλαμπίδης, Κυριάκος. Παιδί με μια φωτογραφία.
  • Χρυσάνθης, Κύπρος. Εξομολόγηση.