Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [940,66 KB]

Έμφυλα στερεότυπα στον Γιούγκερμαν του Μ. Καραγάτση

  • Δημιουργός: Βαρβάρα Ρούσσου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το θέμα του παρόντος διαθεματικού σεναρίου ήταν η μελέτη των έμφυλων στερεοτύπων στο μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση, Γιούγκερμαν. Οι μαθητές, με σημείο εκκίνησης της εργασίας τους τα αποσπάσματα του σχολικού βιβλίου, μελέτησαν τα αποσπάσματα που ορίζονταν στο αρχικό σενάριο, αλλά και αποσπάσματα επιλεγμένα από την εκπαιδευτικό ως κατάλληλα για την κατά το δυνατόν ολοκλήρωση της εικόνας ορισμένων χαρακτήρων του βιβλίου. Οι μαθητές, χωρισμένοι σε έξι ομάδες, μελέτησαν έξι συνολικά αντρικούς και γυναικείους χαρακτήρες του μυθιστορήματος. Με τη συνδρομή του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας στο κεφάλαιο για τα στερεότυπα, και ιδίως τα έμφυλα στερεότυπα, οι ομάδες κλήθηκαν να σκιαγραφήσουν τους χαρακτήρες που μελέτησαν και να κατασκευάσουν την εικόνα τους/προφίλ στο Facebook. Με αυτόν τον τρόπο, κάθε ήρωας απέκτησε συγκεκριμένες ιδιότητες, τονίστηκαν τα έμφυλα γνωρίσματά του και ο ίδιος πήρε σάρκα και οστά μέσω της τεχνολογίας. Επιπλέον, οι ομάδες χρησιμοποίησαν και άλλα διαδικτυακά εργαλεία για να αποδώσουν έμφυλα στοιχεία των ηρώων.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Κειμενικά είδη
↘ Ιστολόγια
→ Ρεύματα-σχολές
↘ Νατουραλισμός-ηθογραφία
↘ Ρεαλισμός
→ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Γενιά του 1930
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)2/03/2015
Χρονολογία έως3/4/2015
Σχολική μονάδα

Πειραματικό Γενικό Λύκειο Ηρακλείου Κρήτης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

Καραγάτσης, Μ. Γιούγκερμαν