Κατεβάστε το σενάριο

Η πόλη στη λογοτεχνία

  • Δημιουργός: Σπυρίδων Κιοσσές

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το παρόν διδακτικό σενάριο επιλέγει να εστιάσει στην πόλη, έννοια η οποία κατέχει σημαντική θέση σε μεγάλο μέρος της σύγχρονης αλλά και παλαιότερης λογοτεχνικής παραγωγής, και συγκεκριμένα στη μελέτη της πόλης στην οποία ζουν οι μαθητές ως αντικείμενο λογοτεχνικής αναπαράστασης. Επιδιώκεται να κατανοήσουν οι μαθητές ότι η πόλη δεν αποτελεί μόνο πηγή έμπνευσης για τους λογοτέχνες, αλλά συνιστά επιπλέον αντικείμενο της δημιουργικής επεξεργασίας τους: δεν «κατασκευάζει» μόνο λογοτεχνία, αλλά επίσης «κατασκευάζεται» από αυτήν. Όσον αφορά τη μεθόδευση της διδασκαλίας, προκρίνεται η μέθοδος project σε συνδυασμό με την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και δίνεται έμφαση στην βιωματική σχέση των μαθητών με το κείμενο.

Το σενάριο δομείται σε τρεις φάσεις. Στην α΄ φάση, πριν την ανάγνωση, γίνεται συζήτηση-προετοιμασία για την κυρίως ανάγνωση πάνω στον άξονα «η πόλη στην υλική-λειτουργική της υπόσταση/η πόλη της ιστορίας» και ακολουθεί η ανάγνωση σχετικών λογοτεχνικών κειμένων, ανθολογημένων στο σχολικό εγχειρίδιο, πάνω στον άξονα «η πόλη της φαντασίας/η πόλη της λογοτεχνίας». Στη β΄ φάση, κυρίως ανάγνωση, οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και μελετούν ολόκληρα λογοτεχνικά κείμενα μέσα από κοινές και επιμέρους (ανά ομάδα) δραστηριότητες. Έπειτα, η κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια της τάξης τα κείμενα που έχει μελετήσει και ακολουθεί συζήτηση. Τέλος, στη γ΄ φάση, μετά την ανάγνωση, οι μαθητές πραγματεύονται σε ατομικές εργασίες ευρύτερα ζητήματα που απορρέουν από το κείμενο με το οποίο ασχολήθηκαν και την αναπαράσταση της πόλης σ’ αυτό.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Πόλη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)2011
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

  • Άγρας, Τέλλος. Αμάξι στη βροχή.
  • Αξιώτη, Μέλπω. [Η ψυχή του νησιού]. Το σπίτι μου.
  • Αξιώτης, Διαμαντής. Η Άννα του Κλήδονα.
  • Ακρίβος, Κώστας. Καιρός για θαύματα.
  • Ασλάνογλου, Νίκος-Αλέξης. Αθήνα.
  • Ασλάνογλου, Νίκος-Αλέξης. Η εξοχική Λευκάδα.
  • Βρεττάκος, Νικηφόρος. Της Σπάρτης οι πορτοκαλιές.
  • Γκανάς, Μιχάλης. Γυάλινα Γιάννενα.
  • Διβάνη, Λένα. Ενικός αριθμός.
  • Θεοτοκάς, Γιώργος. [Ο Δημοτικός Κήπος του Ταξιμιού]. Λεωνής.
  • Θεοτόκης, Κωνσταντίνος. Η Τιμή και το Χρήμα.
  • Καλβίνο, Ίταλο. Μανιτάρια στην πόλη. Μαρκοβάλντο ή Οι εποχές στην πόλη.
  • Καλούτσας, Τάσος. Με το λεωφορείο.
  • Καραγάτσης, M. [Ένας Ρώσος συνταγματάρχης στη Λάρισα]. Ο συνταγματάρχης Λιάπκιν.
  • Κάσδαγλης, Νίκος. Τόκιο.
  • Κατσιρέλος, Παναγιώτης. Στάση Μαυρομάτη.
  • Κούγιαλη, Γιώτα. Στην αγκαλιά της κρατούσε φεγγάρια.
  • Λαφόργκ, Ζυλ. Μοιρολόι φεγγαριού στην επαρχία.
  • Ουράνης, Κώστας. Το θέλγητρο της Ανδαλουσίας.
  • Παπαδόπουλος, Γιάννης. Ελπίδα.
  • Πεντζίκης, Νίκος-Γαβριήλ. Αρχείον.
  • Πιτσιπίος, Ιάκωβος. Ο Πίθηκος Ξουθ ή Τα ήθη του αιώνος.
  • Πολίτης, Κοσμάς. [Τα τσερκένια]. Στου Χατζηφράγκου.
  • Ρίτσος, Γιάννης. Ανυπόταχτη πολιτεία.
  • Ροΐδης, Εμμανουήλ. Αθηναϊκοί περίπατοι.
  • Σκουζές, Παναγής. Χρονικό της σκλαβωμένης Αθήνας.
  • Τσακνιά, Αμαλία. Η πόλη.
  • Φακίνου, Ευγενία. [Η ζωή στη Σύμη]. Αστραδενή.
  • Φόουλς, Τζων. Κοιτώντας την Αθήνα.
  • Χαρπαντίδης, Κοσμάς. Χαλασμένες γειτονιές.