Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [1,06 MB]

Η πόλη στη λογοτεχνία

  • Δημιουργός: Αικατερίνη Μουρλά

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

H παρούσα εφαρμογή προέρχεται από ένα πολύ μεγαλύτερο παραδειγματικό σενάριο στο πλαίσιο της ευρύτερης θεματικής ενότητας «Λογοτεχνικές αναπαραστάσεις του χώρου». Είχε ως στόχο να κατανοήσουν οι μαθητές τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί στη λογοτεχνία η έννοια της πόλης με τα συγκεκριμένα τμήματά της (λ.χ. δρόμους, πλατείες, συνοικίες κλπ.), η οποία δεν αποτελεί απλώς το σκηνικό πλαίσιο δράσης των ηρώων, αλλά είναι αναπόσπαστο στοιχείο της αφηγηματικής δομής. Προωθεί την εξέλιξη της πλοκής, συντελεί στη διαμόρφωση της ψυχολογίας και της προσωπικότητας των ηρώων, επηρεάζει τις επιλογές τους, τους παρέχει ή τους στερεί δυνατότητες δράσης. Οι πόλεις αναπλάθουν και “σχολιάζουν” λογοτεχνικά τις κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις που οδηγούν στην ανάπτυξη των σύγχρονων πόλεων και στις ποικίλες μεταμορφώσεις τους, τη διαμόρφωση της αστικής τάξης, τις ιδεολογικές ζυμώσεις και εν γένει τις νέες συνθήκες ατομικής και συλλογικής εμπειρίας που αναφύονται στο αστικό περιβάλλον.

Το σενάριο επικεντρώνεται σε μία πόλη, τη Σμύρνη πριν την καταστροφή του 1922. Εκτός από λογοτεχνικά κείμενα εντός και εκτός του σχολικού εγχειριδίου, χρησιμοποιήθηκε ένα ψηφιακό περιβάλλον στο οποίο είναι διαθέσιμο οπτικοακουστικό υλικό και πλήθος λογοτεχνικών αποσπασμάτων για τη συγκεκριμένη πόλη. Με τον τρόπο αυτό προκλήθηκε η συγκινησιακή φόρτιση και η εμπλοκή των μαθητών στο λογοτεχνικό έργο, ενεργοποιήθηκε το συναισθηματικό-βιωματικό τους απόθεμα στην κατασκευή ερμηνειών και τέθηκαν ως αναγνώστες σε κεντρική θέση της αναγνωστικής διαδικασίας.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Πόλη
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Μυθιστόρημα
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Ρομαντισμός
↘ Νατουραλισμός-ηθογραφία
↘ Ρεαλισμός
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Γενιά του 1930
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Ειρωνεία
↘ Αφηγηματολογία
↘ Δραματικότητα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)16/03/2015
Χρονολογία έως26/03/2015
Σχολική μονάδα

2ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

  • Πολίτης, Κοσμάς. [Η ομορφιά του κόσμου], Στου Χατζηφράγκου.
  • Σωτηρίου, Διδώ. Οι νεκροί περιμένουν.