Κατεβάστε το σενάριο

Όλος ο κόσμος μια ξενιτιά…

  • Δημιουργός: Καλλιόπη Κωτσάκη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το σενάριο αναπτύσσεται σε τρεις φάσεις: α) πριν την ανάγνωση, δύο διδακτικές ώρες, β) κυρίως ανάγνωση, πέντε διδακτικές ώρες, γ) μετά την ανάγνωση, μία διδακτική ώρα.

Στην α΄ φάση, πριν την ανάγνωση, για δύο διδακτικές ώρες οι μαθητές διαβάζουν λογοτεχνικά κείμενα, των οποίων οι δημιουργοί βίωσαν τη μετανάστευση δηλαδή υπήρξαν οι ίδιοι μετανάστες. Κατόπιν συζητούν, επιδιώκοντας να εκφράσουν τις πρώτες σκέψεις τους για το κοινωνικό φαινόμενο της μετανάστευσης και την εικόνα του μετανάστη, στο πλαίσιο που ορίζει το γεγονός πως η ελληνική κοινωνία βίωσε το συγκεκριμένο φαινόμενο αρκετά χρόνια πριν και το βιώνει και σήμερα σε μια άλλη εκδοχή.

Στη β΄ φάση, την κυρίως ανάγνωση, οι μαθητές διαβάζουν πεζά λογοτεχνικά κείμενα σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν πως η μετανάστευση συνδέεται με γενικότερες αλλαγές στην οικονομία και την κοινωνία, να γνωρίσουν την εικόνα και το αξιακό σύστημα του μετανάστη τόσο στην ξενιτιά όσο και με την επιστροφή του στην πατρίδα, όπως την αποτυπώνει η ρεαλιστική γραφή συγκεκριμένων δημιουργών, καθώς και να γνωρίσουν τη δύναμη ή την αδυναμία του εαυτού τους, συνειδητοποιώντας τη στάση που μπορούν να διαμορφώνουν για συγκεκριμένα κοινωνικά φαινόμενα.

Τέλος, στην γ΄ φάση, μετά την ανάγνωση, οι μαθητές, με τη δημιουργία της διαδραστικής αφίσας, επιχειρούν να αποτυπώσουν μια γενική εικόνα για τις γνώσεις που απόκτησαν και τη στάση που μπορεί να διαμόρφωσαν έναντι του κοινωνικού ζητήματος της μετανάστευσης και του προσώπου του μετανάστη, καθώς εξελισσόταν το διδακτικό σενάριο.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Ρεαλισμός
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
↘ Σχήματα λόγου
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)07/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Ακρίβος, Κώστας. Τα κόκκινα Sebago.
  • Δημητρίου, Σωτήρης. Η κυρία Ουρανία.
  • Καπλάνι, Γκάζμεντ. Ξύνει μνήμες.
  • Κοντολέων, Μάνος. Μια ιστορία του Φιοντόρ.
  • Λογαράς, Κώστας. Ερημιά στο βλέμμα τους.
  • Σουρούνης, Αντώνης. Ξενοφοβία.
  • Χατζής, Δημήτρης. Το διπλό βιβλίο.