Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [2,33 MB]

Όλος ο κόσμος μια ξενιτιά...

  • Δημιουργός: Στέλλα Καλογερά

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το σενάριο αναπτύχθηκε σε τρεις φάσεις: πριν την ανάγνωση – δύο διδακτικές ώρες, κυρίως ανάγνωση – έξι διδακτικές ώρες, μετά την ανάγνωση – μία διδακτική ώρα.

Όπως προβλεπόταν στο αρχικό σενάριο για την Α΄ φάση, για δύο διδακτικές ώρες οι μαθητές διάβασαν λογοτεχνικά κείμενα, οι δημιουργοί των οποίων υπήρξαν μετανάστες και οι ίδιοι. Επιπλέον, εξέφρασαν τις πρώτες σκέψεις τους για το κοινωνικό φαινόμενο της μετανάστευσης, καθώς και για την εικόνα του μετανάστη, όχι μόνο αναφορικά με τον τρόπο με τον οποίο η ελληνική κοινωνία βίωσε την μετανάστευση αρκετά χρόνια πριν και τη βιώνει και σήμερα σε μια άλλη εκδοχή, αλλά και ως ατομική εμπειρία. Σημειώνεται ότι η τάξη αποτελείται από μαθητές που είναι και οι ίδιοι μετανάστες από άλλες χώρες, αλλά και από μαθητές οι οποίοι επέστρεψαν από την Αθήνα στην επαρχία είτε για οικονομικούς είτε για οικογενειακούς λόγους.

Στη Β΄ φάση οι μαθητές διάβασαν πεζά λογοτεχνικά κείμενα σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν ή να επιβεβαιώσουν αυτό που ήδη διαισθάνονταν ή βίωναν, δηλαδή τη σύνδεση της μετανάστευσης με γενικότερες αλλαγές στην οικονομία και την κοινωνία. Επιδιώχθηκε, ακόμη, να γνωρίσουν τον τρόπο με τον οποίο αποτυπώνεται η εικόνα και το αξιακό σύστημα του μετανάστη, τόσο στην ξενιτιά όσο και με την επιστροφή του στην πατρίδα, από τη ρεαλιστική γραφή συγκεκριμένων δημιουργών. Επιπλέον, οι μαθητές συνειδητοποίησαν τη στάση που μπορούν να διαμορφώνουν σε συγκεκριμένα κοινωνικά φαινόμενα, ερμηνεύοντας και αποκωδικοποιώντας συμπεριφορές που δέχτηκαν ή προέβαλαν οι ίδιοι, είτε ως μετανάστες είτε ως μέρη του κοινωνικού συνόλου υποδοχής μεταναστών.

Τέλος, στη Γ΄ φάση, οι μαθητές με τη δημιουργία της διαδραστικής αφίσας επιχείρησαν να αποτυπώσουν μια γενική εικόνα για τις γνώσεις που απέκτησαν και τη στάση που μπορεί να διαμόρφωσαν (ή να αναδιαμόρφωσαν) έναντι του κοινωνικού ζητήματος της μετανάστευσης και του προσώπου του μετανάστη, κατά την εξέλιξη του διδακτικού σεναρίου.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Σύγχρονη λογοτεχνία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)21/01/2015
Χρονολογία έως04/03/2015
Σχολική μονάδα

Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Αμφίκλειας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ

Κείμενα

  • Ακρίβος, Κώστας. Τα κόκκινα Sebago. Αλλοδαπή.
  • Δημητρίου, Σωτήρης. Η κυρία Ουρανία. Το κουμπί και το φόρεμα.
  • Καπλάνι, Γκαζμέντ. Ξύνεις μνήμες. Μικρό ημερολόγιο συνόρων.
  • Κοντολέων, Μάνος.Μια ιστορία του Φιοντόρ.
  • Λογαράς, Κώστας. Ερημιά στο βλέμμα τους.
  • Σουρούνης, Αντώνης. Ξενοφοβία. Κυριακάτικες ιστορίες.
  • Χατζής, Δημήτρης. Το διπλό βιβλίο.