Κατεβάστε το σενάριο

Ταξίδια εμπρός μου ξάνοιξαν τον κόσμον όλο

  • Δημιουργός: Καλλιόπη Κωτσάκη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το σενάριο αναπτύσσεται σε τρεις φάσεις: α) πριν την ανάγνωση, δύο διδακτικές ώρες, β) ανάγνωση, πέντε διδακτικές ώρες, γ) μετά την ανάγνωση, μία διδακτική ώρα. Στην α΄ φάση, πριν την ανάγνωση, γνωστοποιούμε στους μαθητές πως θα διαβάσουμε κείμενα (ποιήματα και πεζά) με θέμα το ταξίδι, προσπαθώντας με την ανάγνωση των πρώτων κειμένων να αντιληφθούμε πως το ταξίδι παρουσιάζεται με πολλές μορφές. Πάντα όμως συνδέεται με τον ανθρώπινο τρόπο ζωής, άρα με τον πολιτισμό και τις αξίες που αυτός γεννά.

Στη β΄ φάση, την κυρίως ανάγνωση, διαβάζουμε ποιητικά και πεζά κείμενα που αναφέρονται σε ταξίδια αυτογνωσίας, χειραφέτησης, αναζήτησης και ελευθερίας. Ταξίδια που αναφέρονται στον χρόνο της ιστορικής πορείας του λαού μας αλλά και στην προσωπική μνήμη, ταξίδια επιβίωσης. Ταξιδεύουμε με τον λόγο του αφηγητή, με τον τρόπο που επιλέγει καθώς και με τα μέσα που επιλέγει να παρουσιάσει το ταξίδι. Για πέντε διδακτικές ώρες ταξιδεύουμε με τον αφηγητή και τους ήρωες διαβάζοντας τα κείμενα και γινόμαστε και εμείς ως αναγνώστες ταξιδευτές αλλά ασάλευτοι. Τέλος, στην γ΄ φάση του σεναρίου επιχειρούμε μιαν άλλη ανάγνωση των ίδιων κειμένων χρησιμοποιώντας την Ανεμόσκαλα, «σκαρφαλώνοντας λέξεις» και ξεκλειδώνοντας τον ποιητικό λόγο σημαντικών Ελλήνων ποιητών.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ταξιδιωτική λογοτεχνία
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Παρνασσισμός
↘ Υπερρεαλισμός
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
↘ Σχήματα λόγου
↘ Σύμβολο
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)07/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Ακρίβος, Κώστας. Ζώντα ζώα.
  • Γρανάδο, Αλμπέρτο. Ταξιδεύοντας με τον Che.
  • Δούκα, Μάρω. Ταξίδι με ποταμόπλοιο.
  • Ελύτης, Οδυσσέας. Το τρελοβάπορο.
  • Νόλλας, Δημήτρης. Η Φεύγουσα κόρη.
  • Παλαμάς, Κωστής. [Σαν των Φαιάκων το καράβι…], Σημειώματα στο περιθώριο, Τα ταξίδια μου.
  • Παπαντωνίου, Ζαχαρίας. Το άρρωστο άλογο.
  • Ρίτσος, Γιάννης. Το εμβατήριο του Ωκεανού.
  • Τερζάκης, Άγγελος. Τα καράβια.