Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • kalogera_gioygerman_tek.rar [6,88 MB]

Έμφυλα στερεότυπα στον Γιούγκερμαν του Μ.Καραγάτση

  • Δημιουργός: Στέλλα Καλογερά

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Όπως προβλεπόταν στο αρχικό σενάριο, το θέμα του παρόντος διαθεματικού σεναρίου ήταν η μελέτη των έμφυλων στερεοτύπων με σημείο αναφοράς τον Γιούγκερμαν, ένα από τα μυθιστορήματα του Μ. Καραγάτση. Οι μαθητές, με αφορμή τα αποσπάσματα του εν λόγω μυθιστορήματος τα οποία υπάρχουν στο σχολικό εγχειρίδιο, ξεκίνησαν την προσέγγιση ευρύτερων τμημάτων του έργου, υπό το πρίσμα των έμφυλων στερεοτύπων τα οποία εντοπίζονται σε αυτό. Κάθε ομάδα εργασίας ανέλαβε να μελετήσει έναν ήρωα ή μία ηρωίδα του συγκεκριμένου έργου και να τον/ την παρουσιάσει στους υπόλοιπους μαθητές της τάξης. Στη συνέχεια, με αφετηρία τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν, και με επιπρόσθετη μελέτη θεωρητικών κειμένων για τα κοινωνικά στερεότυπα των φύλων με τη συνδρομή του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας, στο πλαίσιο της διαθεματικότητας του σεναρίου, οι ομάδες επιχείρησαν να εξαγάγουν γενικά συμπεράσματα για την ταυτότητα των φύλων κατά την εποχή του Μεσοπολέμου στην Ελλάδα και να προβούν σε σύγκριση με τις σύγχρονες έμφυλες ταυτότητες. Στο πλαίσιο της διαθεματικότητας του σεναρίου, οι μαθητές δημιούργησαν στο Facebook το προφίλ του προσώπου που μελέτησαν και έμαθαν να δημιουργούν συννεφόλεξα.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Μυθιστόρημα
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Νατουραλισμός-ηθογραφία
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Μεταπολεμική πεζογραφία/ποίηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Πληροφορική
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)25/11/2014
Χρονολογία έως17/12/2014
Σχολική μονάδα

Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Αμφίκλειας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

Καραγάτσης, Μ. Γιούγκερμαν.