Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Ιστορία μου Λογοτεχνία μου [22,65 KB]

Ιστορία μου, Λογοτεχνία μου: η (ανα)παράσταση αρχίζει.

  • Δημιουργός: Ανδρέας Γαλανός

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Στόχος της εφαρμογής ήταν να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι ένα ιστορικό γεγονός μπορεί να αναπαρασταθεί σε ένα λογοτεχνικό κείμενο με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και να διαμορφώσουν μια σειρά από ερωτήματα ως άξονα για την προσέγγιση λογοτεχνικών κειμένων με ανάλογο περιεχόμενο.

Σε πρώτη φάση, δύο μαθητές κλήθηκαν να αφηγηθούν το ίδιο περιστατικό από την κοινή τους σχολική ζωή, προκειμένου να καταδειχθούν οι διαφορές στην αφήγηση της πραγματικότητας από διαφορετικούς ανθρώπους. Στη συνέχεια, περνώντας στον χώρο της τέχνης, σχολιάστηκαν οι διαφορές στην αναπαράσταση της εξόδου του Μεσολογγίου που παρατηρούνται σε έναν πίνακα και μια ομόθεμη γλυπτική εγκατάσταση.

Στην επόμενη φάση, οι μαθητές περιήγηθηκαν στο περιβάλλον της χρονογραμμής Ιστορία και Νεοελληνική Λογοτεχνία και διάβασαν αποσπάσματα από διαφορετικά κείμενα (πεζά και ποιητικά) που είχαν ως θέμα τους την κηδεία του Κωστή Παλαμά, καθώς και συνοδευτικό ιστορικό υλικό προκειμένου να διαπιστώσουν διαφορές στις επιλογές και τους στόχους κάθε κειμένου. Μετά από αυτήν την εμπειρία και τις σχετικές παρατηρήσεις, η τάξη διαμόρφωσε από κοινού έναν κατάλογο ενδεικτικών ερωτημάτων, τα οποία λειτούργησαν ως άξονες στην προσέγγιση ενός λογοτεχνικού κειμένου που διαλέγεται με την ιστορία. Κατόπιν, εφάρμοσαν αυτά τα ερωτήματα σε μια καινούρια ομάδα κειμένων που θεματοποιούν ένα άλλο ιστορικό γεγονός, τους Βαλκανικούς Πολέμους, προκειμένου να διαπιστωθεί η χρησιμότητα αυτών των ερωτημάτων, αλλά και να αξιολογηθεί ο βαθμός στον οποίο οι μαθητές ανέπτυξαν έναν σχετικό προβληματισμό.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ιστορία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)02/03/2015
Χρονολογία έως03/04/2015
Σχολική μονάδα

2ο Γυμνάσιο Χαλκηδόνας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

  • Βαλτινός, Θανάσης. Συναξάρι Αντρέα Κορδοπάτη: Βαλκανικοί-'22.
  • Μιχαηλίδης, Γιώργος. Της επανάστασης, της μοναξιάς και της λαγνείας. Ο λαβύρινθος.
  • Παλαμάς, Κωστής. Εμπρός!
  • Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, Λότη. Τραγούδι για τρεις.
  • Σικελιανός, Άγγελος. Παλαμάς.