Κατεβάστε το σενάριο

Ιστορία μου, Λογοτεχνία μου: η (ανα)παράσταση αρχίζει.

  • Δημιουργός: Ανδρέας Γαλανός

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Συνδημιουργός: Παναγιώτης Παντζαρέλας
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Περίληψη

Στόχος του σεναρίου είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι ένα ιστορικό γεγονός μπορεί να αναπαρασταθεί σε ένα λογοτεχνικό κείμενο με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και να διαμορφώσουν μια σειρά από ερωτήματα ως άξονα για την προσέγγιση λογοτεχνικών κειμένων με ανάλογο περιεχόμενο.

Σε πρώτη φάση, προβλέπεται η αφήγηση του ίδιου γεγονότος (αντλημένου από την τρέχουσα σχολική πραγματικότητα των μαθητών) από δύο διαφορετικούς μαθητές, προκειμένου να καταδειχθούν οι διαφορές στην αφήγηση της πραγματικότητας από διαφορετικούς ανθρώπους. Στη συνέχεια, περνώντας στον χώρο της τέχνης, σχολιάζονται οι διαφορές στην αναπαράσταση της εξόδου του Μεσολογγίου που παρατηρούνται σε έναν πίνακα και μια ομόθεμη γλυπτική εγκατάσταση. Στην επόμενη φάση οι μαθητές περιηγούνται στο περιβάλλον της χρονογραμμής Ιστορία και Νεοελληνική Λογοτεχνία και διαβάζουν αποσπάσματα από διαφορετικά κείμενα (πεζά και ποιητικά) που έχουν ως θέμα τους την κηδεία του Κωστή Παλαμά, καθώς και συνοδευτικό ιστορικό υλικό προκειμένου να διαπιστώσουν διαφορές στις επιλογές και τους στόχους κάθε κειμένου. Μετά από αυτή την εμπειρία και τις σχετικές παρατηρήσεις η τάξη διαμορφώνει από κοινού έναν κατάλογο ενδεικτικών ερωτημάτων, τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν ως άξονες στην προσέγγιση ενός λογοτεχνικού κειμένου που διαλέγεται με την ιστορία. Κατόπιν, εφαρμόζουν αυτά τα ερωτήματα σε μια καινούρια ομάδα κειμένων που θεματοποιούν ένα άλλο ιστορικό γεγονός, τους βαλκανικούς πολέμους, προκειμένου να διαπιστωθεί η χρησιμότητα αυτών των ερωτημάτων, αλλά και να αξιολογηθεί ο βαθμός στον οποίο οι μαθητές ανέπτυξαν έναν σχετικό προβληματισμό.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ιστορία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)07/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

  • Βαλτινός, Θανάσης. Συναξάρι Αντρέα Κορδοπάτη: Βαλκανικοί-'22.
  • Μιχαηλίδης, Γιώργος. Της επανάστασης, της μοναξιάς και της λαγνείας. Ο λαβύρινθος.
  • Παλαμάς, Κωστής. Εμπρός!
  • Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, Λότη. Τραγούδι για τρεις.
  • Σικελιανός, Άγγελος. Παλαμάς.