Κατεβάστε το σενάριο

Αχ, αυτή η τηλεόραση!… Μελετώντας τις αναπαραστάσεις της τηλεόρασης στα κείμενα

  • Δημιουργός: Κατερίνα Τσουβαλτζίδου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Η παρούσα εφαρμογή επιδίωξε τη συνειδητοποίηση εκ μέρους των μαθητών των συλλογικών αναπαραστάσεων σχετικά με την Τηλεόραση. Μέσω της κριτικής ανάγνωσης επιστημονικών και δημοσιογραφικών κειμένων αλλά και γελοιογραφιών οι μαθητές μελέτησαν τις κοινωνικές αναπαραστάσεις της τηλεόρασης ως μέσου μαζικής επικοινωνίας και τέλος παρήγαγαν τα δικά τους σημειωτικά συστήματα – κείμενα γύρω από το θέμα.

Ως μέσο για τη διερεύνηση των δοσμένων κειμένων αξιοποιήθηκαν οι βασικές δομές της πρότασης. Με τη βοήθεια των αντίστοιχων φύλλων εργασίας οι μαθητές κατέγραψαν μετέχοντες (ουσιαστικά) και διαδικασίες (ρηματικές φράσεις) και ενθαρρύνθηκαν ώστε να συνδέσουν τις δομές αυτές του λόγου με τις σημασίες που παρήχθησαν στο εν λόγω κείμενο. Παράλληλα εντοπίστηκαν τα σχήματα λόγου και η αξιοποίησή τους από τον συντάκτη προκειμένου να επικοινωνήσει αποτελεσματικότερα την προσωπική του θεώρηση για το θέμα. Μια διαγραμματική παρουσίαση των περιεχομένων των κειμένων στην οποία προχώρησαν οι μαθητές τους βοήθησε τέλος να συγκρίνουν τις συλλογικές με τις προσωπικές τους εμπειρίες και να παραγάγουν δικά τους σημειωτικά σύμπαντα-κείμενα στα οποία συμπεριέλαβαν την αντίληψή τους για τη νέα γενιά των τηλεθεατών.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Παρακολουθώ, ενημερώνομαι και ψυχαγωγούμαι από διάφορες πηγές
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)25/09/2015
Χρονολογία έως22/10/2015
Σχολική μονάδα

4ο Γυμνάσιο Κερατσινίου

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές