Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [4,11 MB]

Οι Σοφιστές στην Αθήνα του Ευριπίδη

  • Δημιουργός: Βασιλική Καραθόδωρου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Στην«Ελένη» του Ευριπίδη, όπως και στο σύνολο της σωζόμενης αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, αντανακλώνται ιδέες, πολιτικές σκέψεις και πράξεις της Αθήνας τους 5ου αι. π.Χ. Ιδιαίτερα στον Ευριπίδη αναπτύσσεται μια κριτική που φθάνει στα όρια της αμφισβήτησης παραδοσιακών αντιλήψεων και πολιτικών θεσμών, ενώ παράλληλα δραματοποιούνται αιώνια υπαρξιακά προβλήματα. Το γεγονός αυτό απηχεί έντονα την καθοριστική επίδραση που άσκησαν οι σοφιστές στην ιδεολογία του ποιητή. Για το λόγο αυτό η συγκεκριμένη διδακτική πρόταση δίνει έμφαση στα στοιχεία της «διανοίας», όπως αυτά εκφράζονται από τον Αγγελιαφόρο και επιχειρεί σύνδεση με τη διδασκαλία των Σοφιστών. Μέσω της αντιπαράθεσης παραδοσιακών και νέων αντιλήψεων και της ανίχνευσης των σπερμάτων του «πρώτου ελληνικού διαφωτισμού», του οποίου ο Ευριπίδης και οι σοφιστές είναι εκφραστές, οι μαθητές έχουν να ωφεληθούν αρκετά.
Οι μαθητές θα έχουν τη ευκαιρία να επιχειρηματολογήσουν γύρω από ζητήματα που προβλημάτισαν τόσο τους Σοφιστές και τον Ευριπίδη όσο και τον σύγχρονο άνθρωπο. Θα αρθρώσουν τον δικό τους λόγο, θα εκθέσουν πειστικά επιχειρήματα εμπιστευόμενοι τις ικανότητές τους.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Γ Γυμνασίου
↘ Ευριπίδου, Ελένη
↘ Β’ Επεισόδιο στ. 588-1219 – 2η Σκηνή 659-840
↘ Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων
↘ Κεφάλαιο δεύτερο - Ενότητα 1η: Σοφιστική τέχνη και Σοφιστής
↘ Κεφάλαιο δεύτερο - Ενότητα 2η: Η ρητορική τέχνη και η δύναμη του λόγου
↘ Κεφάλαιο δεύτερο - Ενότητα 3η: Σχετικότητα της γνώσης και αγνωστικισμός
↘ Κεφάλαιο δεύτερο - Ενότητα 4η: Δικαιοσύνη, φύση – νόμος και πολιτική οργάνωση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστορικά
↘ Φιλοσοφικά - επιστημονικά
↘ Ρητορικά
↘ Δραματική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Ευριπίδης
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Μύθος
↘ Δραματικότητα
↘ Διακειμενικότητα
↘ Τραγική ειρωνεία
↘ Στιχομυθία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Παράγραφος
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)23/03/2015
Χρονολογία έως03/04/2015
Σχολική μονάδα

2ο Γυμνάσιο Κολλέγιο «Ανατόλια»

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση