Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [2,03 MB]

Η διάσωση της Ευρώπης

  • Δημιουργός: Γεωργία Αντωνογιάννη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Με αφορμή τη γελοιογραφία του Μ. Κουντούρη «Η διάσωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης» οι μαθητές εισάγονται σε έναν προβληματισμό για το παρόν και το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η γελοιογραφία αποτελεί τον σκηνικό χώρο και τον μοχλό του σεναρίου: οι μαθητές την ερμηνεύουν, τη μετασχηματίζουν σε άλλα κειμενικά είδη και αποτελεί την αφορμή για τη διοργάνωση μίας συζήτησης σχετικής με το μέλλον της Ευρώπης καθώς και για τη δημιουργία μιας έκθεσης με γελοιογραφίες ανάλογης θεματολογίας στο Google Drive της τάξης. Συγκεκριμένα:
Αρχικά, οι μαθητές ανιχνεύουν την ιστορία που κρύβεται στη γελοιογραφία και μετά ερμηνεύουν το μήνυμά της. Στην αποδόμηση της γελοιογραφίας συνεισφέρουν τόσο η animation εκδοχή της, η λεζάντά της όσο και σχετικά κείμενα. Στη συνέχεια, εμπλέκονται σε δραστηριότητες δημιουργικής γραφής με αφορμή τη γελοιογραφία (συγγραφή συνοδευτικών διαλόγων, αφηγήσεων, ρεπορτάζ, ανάλυση γεγονότων).

Μετά, με αφορμή τη συμμετοχή τους σε μία υποθετική τηλεοπτική συζήτηση με θέμα «Η διάσωση της Ευρώπης» συγγράφουν κείμενα/τοποθετήσεις, αφού μελετήσουν ένα δίκτυο κειμένων από το διαδίκτυο, το σχολικό βιβλίο ή άλλες πηγές.

Τέλος, καταθέτουν τον δικό τους προβληματισμό για το παρόν και το μέλλον της Ευρώπης σχολιάζοντας μία άλλη γελοιογραφία με ανάλογο θέμα που επιλέγουν από διάφορες πηγές.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Γυμνασίου
↘ Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι πολίτες
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Αντωνυμίες
↘ Ρήματα
↘ Σύνδεσμοι
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Γραφή
↘ Σημεία στίξης
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Παράγραφος
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εκτός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)12/01/2015
Χρονολογία έως05/02/2015
Σχολική μονάδα

2ο Γυμνάσιο Χαλάστρας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων