Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Αρχείο 1 [119,79 KB]

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [58,12 MB]

Το… ενυδρείο του εκπαιδευτικού διαλόγου

  • Δημιουργός: Άννα Τρίγκατζη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Κατά τη μαθησιακή διαδικασία εξυπηρετήθηκε διττός στόχος: η διερεύνηση της σημασίας του εκπαιδευτικού διαλόγου και ο προσδιορισμός των προϋποθέσεων ενός εποικοδομητικού διαλόγου.

Οι μαθητές χωρισμένοι σε έξι ομάδες και δώδεκα υπο-ομάδες των δύο ατόμων κατέβασαν από την εφαρμογή του web 2.0 wiki τα τροποποιημένα φύλλα εργασίας χρησιμοποιώντας τους κωδικούς τους, μελέτησαν κειμενικό υλικό αναρτημένο στο wiki, διεκπεραίωσαν με αρκετά τεχνικά κωλύματα τις διερευνητικές εργασίες, όπως προσδιορίζονταν από τα φύλλα εργασίας. Λόγω των τεχνικών προβλημάτων που προέκυψαν οι περισσότερες ομάδες αναγκάστηκαν να επαναλάβουν τη διαδικασία, ενώ κάποιες επέδειξαν αμέλεια και δεν ολοκλήρωσαν την εργασία τους.

Σε δεύτερη φάση οι ομάδες συμμετείχαν σε ομάδες συζήτησης που δημιουργήθηκαν με την τεχνική του «ενυδρείου». Μέσω αυτής αντάλλαξαν απόψεις για τη θεματική την οποία διερεύνησαν, αλλά και παρατήρησαν τον τρόπο και το κλίμα διεξαγωγής συζητήσεων, προκειμένου σε επίπεδο ολομέλειας να αξιολογήσουν τόσο το περιεχόμενο όσο και τη διαδικασία του διαλόγου και τελικά να συνειδητοποιηθούν οι παράγοντες που εξασφαλίζουν τη διεξαγωγή ενός γόνιμου διαλόγου. Οι παράγοντες αυτοί, αν και επισημάνθηκαν, δεν συγκροτήθηκαν σε ενιαίο κείμενο, καθώς λόγω της καθυστέρησης που είχε σημειωθεί στην προηγούμενη φάση, δεν υπήρχε δυνατότητα διάθεσης άλλης διδακτικής ώρας.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Ο λόγος
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Παράγραφος
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)18/03/2015
Χρονολογία έως23/04/2015
Σχολική μονάδα

Γενικό Λύκειο Μεταμόρφωσης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Φορητοί υπολογιστές