Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [1,73 MB]

Μαθαίνοντας με μία απόδειξη από το σούπερ μάρκετ

  • Δημιουργός: Άννα Τρίγκατζη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Tο συγκεκριμένο σενάριο φιλοδοξεί να συνδυάσει τα κομμάτια της λειτουργίας της γλώσσας (αναφορική και ποιητική λειτουργία), της περιγραφής και της οργάνωσης του λόγου (επιχείρημα, συλλογισμοί, αιτιολόγηση). Προτού ξεκινήσουμε την εφαρμογή είχε προηγηθεί η προσπέλαση της αντίστοιχης θεωρίας.

Ξεκινήσαμε με την προβολή μιας απόδειξης, για να γίνει ο προβλεπόμενος από το σενάριο καταιγισμός ιδεών σχετικά με την ταυτότητα του καταναλωτή και μια στοιχειώδη αιτιολόγηση και έτσι να εισαχθούν οι μαθητές στο νόημα των φύλλων εργασίας που θα ακολουθούσαν.

Κατά τις επόμενες συναντήσεις οι μαθητές εργάστηκαν στις ομάδες τους στο περιβάλλον του wiki και με διαφορετική απόδειξη για κάθε ομάδα. Άνοιγαν τα φύλλα εργασίας που ήταν αναρτημένα στον σχετικό φάκελο στο wiki, έγραφαν το κείμενό τους σε αρχείο Word ακολουθώντας τις οδηγίες του φύλλου και το αναρτούσαν στην ομάδα τους στο wiki. Κατά τη διάρκεια της περιόδου που ακολουθούσε μέχρι την επόμενη συνάντηση γινόταν ο σχολιασμός και οι διορθώσεις από την διδάσκουσα σε ξεχωριστό αρχείο Word με το ίδιο όνομα και την ένδειξη «σχολιασμένο» ή η ανατροφοδότηση δημοσιευόταν στον χώρο των σχολίων κάτω από την ανάρτηση της ομάδας.

Οι περισσότερες ομάδες εκτός από την Ομάδα Β δεν ανάρτησαν εκδοχή του κειμένου με έμφαση στην ποιητική λειτουργία της γλώσσας. Παραλείψαμε την εργασία στο forum για τα greeklish λόγω των αργών ρυθμών με τους οποίους εργάζονταν και συνεργάζονταν οι ομάδες και προχωρήσαμε από το 1ο φύλλο και την υπόθεση για το προφίλ του καταναλωτή στο 2ο φύλλο εργασίας που ζητούσε αιτιολόγηση της υπόθεσης και επιχειρηματολογία.

Στις εργασίες που αναρτήθηκαν για το 2ο φύλλο εργασίας απουσιάζει ο χαρακτηρισμός του είδους του συλλογισμού και το διάγραμμα του επιχειρήματος, ενώ το αντεπιχείρημα έχει ενσωματωθεί ως κατακλείδα στο κείμενό τους. Το 3ο φύλλο εργασίας εφαρμόστηκε με καλύτερη επίγνωση του ζητουμένου, δημιουργική πνοή και όρεξη και οι ομάδες δημιούργησαν και ανάρτησαν ευφάνταστα κείμενα, αφού διάβασαν και μελέτησαν τη δομή του είδους που είχαν επιλέξει από τα σώματα κειμένων της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα. Δύο ομάδες επέλεξαν το αστυνομικό ρεπορτάζ (Ομάδα Β και Ε), μία το ευθυμογράφημα (Ομάδα Δ), μία κείμενο γαστρονομίας (Ομάδα Α) και μία συνταγή (Ομάδα Γ).

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Γλώσσα και γλωσσικές ποικιλίες
↘ Η περιγραφή
↘ Η αφήγηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Επίθετα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Σχήματα λόγου
↘ Σύνδεση προτάσεων
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παράγραφος
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)04/12/2014
Χρονολογία έως15/01/2015
Σχολική μονάδα

Γενικό Λύκειο Μεταμόρφωσης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές