Κατεβάστε το σενάριο

Πόλεμος (Αιτιολογικές και τελικές προτάσεις)

  • Δημιουργός: Μητσώνη Φωτεινή

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν λογαριασμούς στο διαδικτυακό Twitter, ένα δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Μέσα από εκεί αναζητούν, χρησιμοποιώντας λέξεις-κλειδιά, δημοσιεύσεις σχετικές με τον πόλεμο. Αναζητούν άρθρα και φωτογραφίες μέσω των tweets αυτών. Παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της αναζήτησής τους και, αφού τους δοθούν και άλλα links σχετικά, τους ζητείται να δημοσιεύσουν σύντομα κείμενα στον περιορισμένο χώρο μιας δημοσίευσης στο Twitter. Στα «tweets» δίνουν όποιον υπερσύνδεσμο (εικόνα, άρθρο) θεωρούν χρήσιμο. Έχουν κατόπιν χρόνο να δουν τις δημοσιεύσεις (tweets) των συμμαθητών τους και να τις σχολιάσουν. Στο τέλος, οργανώνεται αγώνας λόγου με θέμα σχετικό με τον πόλεμο.

Η παιδαγωγική αξία του σεναρίου έγκειται στην σύνδεση του διδακτικού αντικειμένου και των θεμάτων τα οποία θίγονται στο σχολείο με τη ζωή έξω από αυτό. Έγκειται επίσης στο «άνοιγμα» της σχολικής κοινότητας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως πηγή ενημέρωσης, δημοσίευσης και σχολιασμού γεγονότων. Θεωρείται λοιπόν χρήσιμη (αν δεν έχει προηγηθεί στα πλαίσια αυτού ή άλλου μαθήματος) μία φάση προετοιμασίας των μαθητών για την παρουσία τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τρόπο κοινωνικό, αλλά και με τρόπο που να μην εκτίθενται σε κινδύνους (βλ. Ξυλά 2013).

Τέλος, κρίνεται κατάλληλο για τους σκοπούς του σεναρίου οι δραστηριότητες στο Twitter να πραγματοποιηθούν αρχικά από μικρές ομάδες μαθητών και κατόπιν από μεγαλύτερες. (Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές εργάζονται ομαδικά και αντλούν ιδέες ο ένας από τον άλλο, αλλά και αρκετά αποτελεσματικά και γρηγορότερα απ’ ό,τι αν ήταν εξαρχής μεγαλύτερες οι ομάδες, ώστε να δημοσιεύσουν σε μικρό χρονικό διάστημα τις πρώτες αναρτήσεις στον λογαριασμό τους στο Twitter.) Ο αγώνας λόγου στο τέλος αφορά θέμα που έχει τη μορφή διλήμματος, για να αποκτήσει ο αγώνας λόγου τον χαρακτήρα θέσης-αντίθεσης [και (πιθανής) σύνθεσης].

Διδακτική Ενότητα→ Γ Γυμνασίου
↘ Ειρήνη-Πόλεμος
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Σύνδεσμοι
↘ Σύνταξη
↘ Επιρρηματικές δευτερεύουσες προτάσεις
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)8/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση