Κατεβάστε το σενάριο

Μπροστά στο μέλλον. Σημεία στίξης

  • Δημιουργός: Μητσώνη Φωτεινή

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Στο σενάριο αυτό οι μαθητές καλούνται, μέσα από τη μελέτη ποικίλων κειμένων, να διερευνήσουν τη χρήση και τη λειτουργία των σημείων στίξης στον γραπτό λόγο και του επιτονισμού στον προφορικό. Οι μαθητές εμπλέκονται σε ομαδική διαδικασία διερεύνησης της λειτουργίας των σημείων στίξης, ως στοιχείο πολυτροπικότητας του κειμένου. Για τον σκοπό αυτό, σε πρώτη φάση, μελετούν κείμενα γραπτά και προφορικά σχετικά με το θέμα του κεφαλαίου («Μπροστά στο μέλλον») στην ολομέλεια. Μετά την πρώτη φάση διερεύνησης κειμένων στην ολομέλεια, δίνονται σε κάθε ομάδα διαφορετικά κείμενα, στα πλαίσια της ίδιας θεματικής, που ανήκουν σε ποικιλία κειμενικών ειδών. Οι μαθητές στη φάση αυτή αναζητούν επίσης κείμενα στο διαδίκτυο και κάνουν παρατηρήσεις πάνω στα σημεία στίξης μέσα από ποικίλες πηγές (γραμματικές, Βικιπαίδεια, ποικίλα διαδικτυακά κείμενα). Η τελευταία ομαδική δραστηριότητα είναι δημιουργία κειμένων που αφορούν στο μέλλον, τις προγνώσεις, τις προβλέψεις κ.ά, ή την επεξεργασία λήμματος που αναφέρεται σε κάποιο σημείο στίξης στη Βικιπαίδεια. Όλα τα παραγόμενα κείμενα δημοσιεύονται σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα. Ακολουθεί η φάση των παρουσίασεων και, τέλος, η αξιολόγηση της όλης διαδικασίας.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Γυμνασίου
↘ Μπροστά στο μέλλον
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Γραφή
↘ Σημεία στίξης
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Ποιήματα/τραγούδια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Η πλήρης εφαρμογή ίσως διαρκέσει παραπάνω.

Χρονολογία (από)8/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση