Κατεβάστε το σενάριο

Μπροστά στο Μέλλον. Σημεία στίξης.

  • Δημιουργός: Φωτεινή Μητσώνη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Στο σενάριο αυτό οι μαθητές εκλήθησαν, μέσα από τη μελέτη ποικίλων κειμένων, να διερευνήσουν τη χρήση και τη λειτουργία των σημείων στίξης στον γραπτό λόγο κυρίως και δευτερευόντως του επιτονισμού στον προφορικό. Οι μαθητές ενεπλάκησαν σε ομαδικές διαδικασίες διερεύνησης της λειτουργίας των σημείων στίξης μέσα στα κείμενα, ως στοιχείο πολυτροπικότητας αυτών. Για τον σκοπό αυτό, σε πρώτη φάση, μελέτησαν κείμενα γραπτά και προφορικά σχετικά με το θέμα του κεφαλαίου («Μπροστά στο μέλλον») στην ολομέλεια. Μετά την πρώτη φάση διερεύνησης κειμένων στην ολομέλεια, εδόθησαν σε κάθε ομάδα διαφορετικά κείμενα, στα πλαίσια της ίδιας θεματικής, που ανήκαν σε ποικιλία κειμενικών ειδών. Οι μαθητές στη φάση αυτή αναζήτησαν επίσης (με μεγαλύτερη ή μικρότερη επιτυχία) κείμενα στο διαδίκτυο και έκαναν παρατηρήσεις πάνω στα σημεία στίξης μέσα από ποικίλες πηγές (γραμματικές, Βικιπαίδεια κπλ.). Η τελευταία ομαδική δραστηριότητα ήταν η δημιουργία κειμένων που αφορούσαν στο μέλλον, τις προγνώσεις, τις προβλέψεις κ.ά, ή την δημιουργία λήμματος που αναφέρεται σε ένα σημείο στίξης στη Βικιπαίδεια (συγκεκριμένα: θαυμαστικό, διπλή παύλα). Όλα τα παραγόμενα κείμενα δημοσιεύτηκαν σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα (ιστολόγιο της τάξης, facebook, wiki). Ακολούθησε η φάση των παρουσιάσεων και αξιολόγησης της διαδικασίας.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Γυμνασίου
↘ Μπροστά στο μέλλον
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Γραφή
↘ Σημεία στίξης
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)30/09/2013
Χρονολογία έως29/11/2013
Σχολική μονάδα

3ο Γυμνάσιο Νίκαιας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση