Κατεβάστε το σενάριο

Άλλες ιστορίες για την Αφρική

  • Δημιουργός: Σαββατούλα Χοροζίδου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: ΣΤ' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Με το παρόν σενάριο επιδιώκεται να έρθουν σε επαφή οι μαθητές/τριες με πολλές ιστορίες για την Αφρική, οι οποίες είναι διαφορετικές από αυτές που κυριαρχούν στα σχολικά εγχειρίδια και στα ΜΜΕ. Δεδομένου ότι η κυρίαρχη εικόνα της Αφρικής στον δυτικό κόσμο αναπαράγει μία μονοσήμαντη και μοναδική ιστορία, αυτή της φτώχειας, της δυστυχίας, των πολέμων και της φιλανθρωπίας, δημιουργώντας έτσι στερεότυπα, είναι πολύ σημαντικό να αναδειχθούν πολλές τέτοιες ιστορίες που θα αποκαθιστούν την αξιοπρέπεια του συγκεκριμένου λαού. Όπως υποστηρίζει και η Αφρικανή συγγραφέας Τσιμαμάντα Αντίτσι (2009), εάν ακούμε μόνο μία μονοσήμαντη ιστορία για έναν λαό ή έναν άνθρωπο κινδυνεύουμε σε μεγάλο βαθμό να τους παρεξηγήσουμε και να υποθάλψουμε την αξιοπρέπειά τους. Με το σκεπτικό αυτό το σενάριο εστιάζει στις δυνατότητες του αφρικανικού λαού και όχι στη φτώχεια του και στη φιλανθρωπία του δυτικού κόσμου. Όχι πως αυτή δε βοηθά, αλλά, όπως λέει και ο δημοσιογράφος Andrew Mwenda (2007) «Με τη φιλανθρωπία κανείς άνθρωπος ή λαός δεν έγινε πλούσιος».
Μέσα από το υλικό, που προέρχεται από το διαδίκτυο και είναι οργανωμένο σε ειδικά σχεδιασμένη, από τη δημιουργό του σεναρίου, ιστοσελίδα , τα παιδιά ανακαλύπτουν πολλές «θετικές» ιστορίες για τους/τις Αφρικανούς/ές, ενώ παράλληλα εξασκούνται στο να γράφουν συνεργατικά πληροφοριακά κείμενα, να «σερφάρουν» στο διαδίκτυο και να αντλούν συγκεκριμένες πληροφορίες με τις οποίες στη συνέχεια μπορούν να οικοδομήσουν τα δικά τους κείμενα. Παράλληλα, τα παιδιά μαθαίνουν να χειρίζονται τις οργανωμένες πληροφορίες μιας ιστοσελίδας ακολουθώντας βήμα προς βήμα την προδιαγεγραμμένη πορεία της.
Ειδικότερα, οι μαθητές/τριες καλούνται να διερευνήσουν και να παρουσιάσουν ιστορίες σχετικές με την αφρικανική λογοτεχνία, επιστήμη, μουσική και αθλητισμό. Με αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζουν ισότιμα τους κατοίκους της Αφρικής και αποδομούν τη στερεότυπη εικόνα της καταστροφής και της υποτιθέμενης στέρησης-ανικανότητας της αφρικανικής ηπείρου. Ταυτόχρονα, επιδιώκεται η εξοικείωση των παιδιών με πρακτικές που αφορούν στους νέους γραμματισμούς και στη χρήση λογισμικών.

Διδακτική Ενότητα→ ΣΤ Δημοτικού
↘ Ενότητα 6: Η ζωή σε άλλους τόπους
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Ιστορία
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Εικαστικά
↘ Αγγλική Γλώσσα
↘ Γεωλογία-Γεωγραφία
↘ Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
↘ Μουσική
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)7/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση