Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αναγνωστικές δεξιότητες-πολυτροπικές αναπαραστάσεις [82,93 KB]
  • Αρχείο 2 [41,42 MB]
  • Αρχείο 3 [101,34 MB]

Αναγνωστικές δεξιότητες - πολυτροπικές αναπαραστάσεις: Ο κύκλος των χαμένων ποιητών ξαναζωντανεύει…

  • Δημιουργός: Ανδρέας Γαλανός

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Το αρχικό σενάριο προέβλεπε έναν σχεδιασμό διαθεματικής προσπέλασης γλώσσας και λογοτεχνίας με άξονα την ανάπτυξη εκ μέρους των μαθητών/-τριών αναγνωστικών δεξιοτήτων και την εξοικείωσή τους με διαδικασίες κριτικού λόγου και πολυτροπικής νοηματοδότησης του λογοτεχνικού κειμένου. Στη συγκεκριμένη εφαρμογή υποχώρησε ο βαθμός διαθεματικότητας του αρχικού σεναρίου και δόθηκε προτεραιότητα σε στόχους σχετικούς με τη διδασκαλία λογοτεχνικών κειμένων.

Η εφαρμογή πραγματοποιήθηκε σε τρεις φάσεις. Στην πρώτη φάση με αφορμή την πορεία διαμαρτυρίας των ποιητών που οργανώθηκε την 21η Μαρτίου 2012 τέθηκε το ερώτημα σχετικά με τον ρόλο του ποιητή και της ποίησης στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Στη δεύτερη φάση επιλέχτηκε η Α΄ εκδοχή του σεναρίου, η οποία διαμορφώθηκε από τον εκπαιδευτικό με βάση τις προσλαμβάνουσες και την αναγνωστική εμπειρία του μαθητικού κοινού. Οι νεαροί αναγνώστες επέλεξαν τα ποιήματα με τα οποία ασχολήθηκαν και ασκήθηκαν στη νοηματοδότηση των κειμένων σύμφωνα με τις αναγνωστικές οδηγίες που τους παρείχε ο εκπαιδευτικός. Στη φάση αυτή ζητήθηκε από τις ομάδες να εντοπίσουν το θέμα του ποιήματος και να επισημάνουν με λέξεις, φράσεις και εικόνες του ποιήματος την οπτική που προβάλλεται ως προς το υπό εξέταση ερώτημα, καθώς και να εκφράσουν την ανταπόκρισή τους στο ποίημα δημιουργώντας πολυτροπικές παρουσιάσεις. Τέλος, ένα μέλος κάθε ομάδας ανέλαβε να αναγνώσει εκφραστικά το ποίημα προσέχοντας ιδιαίτερα τον χρωματισμό της φωνής. Στην τρίτη φάση, οι ομάδες παρουσίασαν τις εργασίες τους και πραγματοποιήθηκε σχετική συζήτηση.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Γυμνασίου
↘ Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)27/11/2013
Χρονολογία έως17/12/2013
Σχολική μονάδα

2ο Γυμνάσιο Χαλκηδόνας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

  • Εγγονόπουλος, Νίκος. Νέα περί του θανάτου του Ισπανού ποιητού Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα στις 19 Αυγούστου του 1936 μέσα στο χαντάκι του Καμίνο Ντε Λα Φουέντε.
  • Εγγονόπουλος, Νίκος. Ποίηση 1948.
  • Καρυωτάκης, Κώστας. [Είμαστε κάτι…].
  • Σαραντάρης, Γιώργος. Δεν είμαστε ποιητές σημαίνει…
  • Σαχτούρης, Μίλτος. Στρατιώτης Ποιητής.
  • Σαχτούρης, Μίλτος. Τα δώρα.
  • Σινόπουλος, Τάκης. Ο καιόμενος.
  • Κατσαρός, Μιχάλης. Όταν.