Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • 'Οταν ο θάνατος συνάντησε την περιφρόνηση - τεκμήρια [12,23 MB]

Όταν ο θάνατος συνάντησε την περιφρόνηση

  • Δημιουργός: Μαργαρίτα Κώστογλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι μαθητές αξιοποιούν τα αποσπάσματα από τη «Λακεδαιμονίων πολιτεία» του Ξενοφώντα, τα οποία αναφέρονται στην τεκνοποιία και στην εκπαίδευση των νέων της Σπάρτης, για να έρθουν σε επαφή με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του σπαρτιατικού πολιτεύματος και τον τρόπο ζωής των Σπαρτιατών, ο οποίος διαμορφώθηκε με βάση τις ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις του θρυλικού νομοθέτη Λυκούργου, για να υπηρετεί συγκεκριμένους σκοπούς (την ευγονία, την ανδρεία, την ολιγάρκεια και την απόλυτη υποταγή του ατόμου στο «κράτος»). Με άξονα τη σύγκριση του τρόπου ζωής ανάμεσα στις δύο μεγάλες πόλεις της αρχαιότητας, την Αθήνα και τη Σπάρτη, οι μαθητές συνειδητοποιούν ότι λόγω των συνθηκών ήταν επιβεβλημένες η τέλεια στρατιωτική εκπαίδευση, η πειθαρχία, η υποταγή στη θέληση του κράτους και η έμπρακτη αυτοθυσία, αν οι Σπαρτιάτες ήθελαν να επιβιώσουν και να διατηρήσουν αυτόνομη την πόλη τους ανάμεσα στους πολυπληθέστερους είλωτες και τους περιοίκους. Αξιοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρουν οι ΤΠΕ οι μαθητές εμβαθύνουν στη μελέτη του πολιτισμού της Σπάρτης και ενεργοποιώντας την κριτική τους σκέψη ανασκευάζουν ιστορικές διαστρεβλώσεις και φωτίζουν αθέατες πτυχές του αρχαίου σπαρτιατικού πολιτισμού. Στη συνέχεια, οι ομάδες των μαθητών ενημερώνονται και αξιολογούν ποικίλες εκφάνσεις της σύγχρονης κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας, διαμορφώνοντας μια σφαιρική άποψη για αυτή την αρχαία πόλη. Αποτυπώνουν τα ευρήματα των ιστοεξερευνήσεων τους σε πολυτροπικά κείμενα, τα οποία αναρτώνται στον ψηφιακό χώρο Free Open eClass.

Διδακτική Ενότητα→ Β Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελλάδα Ο τόπος και οι άνθρωποι (Ανθολόγιο)
↘ ΙΙ. Η Σπάρτη – 8. Τεκνοποία και εκπαίδευση στη Σπάρτη
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ιστορία
→ Κειμενικά είδη
→ Ιστορικά
→ Συγγραφέας
↘ Ξενοφών
→ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
→ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Ιστορική αφήγηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)5/3/2015
Χρονολογία έως22/4/2015
Σχολική μονάδα

Γυμνάσιο Νέου Πετριτσίου

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση