Κατεβάστε το σενάριο

Όταν ο θάνατος συνάντησε την περιφρόνηση

  • Δημιουργός: Μαρία Παναγιώτου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Οι μαθητές αξιοποιούν τα αποσπάσματα από τη «Λακεδαιμονίων πολιτεία» του Ξενοφώντα, τα οποία αναφέρονται στην τεκνοποιία και στην εκπαίδευση των νέων της Σπάρτης, για να έρθουν σε επαφή με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του σπαρτιατικού πολιτεύματος και τον τρόπο ζωής των Σπαρτιατών, ο οποίος διαμορφώθηκε με βάση τις ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις του θρυλικού νομοθέτη Λυκούργου, για να υπηρετεί συγκεκριμένους σκοπούς (την ευγονία, την ανδρεία, την ολιγάρκεια και την απόλυτη υποταγή του ατόμου στο «κράτος»). Με άξονα τη σύγκριση του τρόπου ζωής ανάμεσα στις δυο μεγάλες πόλεις της αρχαιότητας, την Αθήνα και τη Σπάρτη, οι μαθητές συνειδητοποιούν ότι λόγω των συνθηκών ήταν επιβεβλημένες η τέλεια στρατιωτική εκπαίδευση, η πειθαρχία, η υποταγή στη θέληση του κράτους και η έμπρακτη αυτοθυσία, αν οι Σπαρτιάτες ήθελαν να επιβιώσουν και να διατηρήσουν αυτόνομη την πόλη τους ανάμεσα στους πολυπληθέστερους είλωτες και τους περιοίκους.
Αξιοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρουν οι ΤΠΕ εμβαθύνουν στη μελέτη του πολιτισμού της Σπάρτης και ενεργοποιώντας την κριτική τους σκέψη ανασκευάζουν ιστορικές διαστρεβλώσεις και φωτίζουν αθέατες πτυχές του αρχαίου σπαρτιατικού πολιτισμού. Στη συνέχεια, οι ομάδες των μαθητών ενημερώνονται και αξιολογούν ποικίλες εκφάνσεις της σύγχρονης κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας, όπως τη διαφθορά του πολιτικού συστήματος, την άνιση κατανομή του πλούτου και τον υλικό ευδαιμονισμό, καθώς και την ανισότητα που χαρακτηρίζει τις σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων. Αποτυπώνουν τα ευρήματα των ιστοεξερευνήσεων τους σε πολυτροπικά κείμενα, τα οποία αναρτώνται στο ιστολόγιο της τάξης.
Τελικός στόχος είναι η δημιουργία ενός ψηφιακού βιβλίου με τη συνεργασία τεσσάρων νέων ομάδων στη Β΄ φάση και την αξιοποίηση του λογισμικού FlashPageFlip, στο οποίο θα παρουσιάζεται με ενάργεια το περίγραμμα της αρχαίας Σπαρτιατικής πολιτείας και του πολιτισμού της και θα αποτελεί ένα νέο ψηφιακό πόρο για τους χρήστες του διαδικτύου.

Διδακτική Ενότητα→ Β Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελλάδα Ο τόπος και οι άνθρωποι (Ανθολόγιο)
↘ ΙΙ. Η Σπάρτη – 8. Τεκνοποία και εκπαίδευση στη Σπάρτη
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστορικά
↘ Συγγραφέας
↘ Ξενοφών
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Ιστορική αφήγηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)06/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση