Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Μία εφηβική, περιγραφική ματιά στην ένδυση και τη μόδα. [212,3 KB]

Τεκμήρια

  • Μία εφηβική, περιγραφική ματιά στην ένδυση και τη μόδα. [25,61 MB]

Μία εφηβική, περιγραφική ματιά στην ένδυση και τη μόδα

  • Δημιουργός: Κωνσταντίνος Γκούφας

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το συγκεκριμένο σενάριο βασίζεται στην αξιοποίηση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης τόσο ως παιδαγωγικών μέσων όσο και ως μέσων πρακτικής γραμματισμού. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές σε ομάδες των τριών εμπλέκονται σε μια απαιτητική διερεύνηση, αποκωδικοποίηση, καταγραφή και παρουσίαση του θέματος της μόδας και της ένδυσης, που παρουσιάζεται στην ενότητα 3 και δίνει μια πρώτης τάξεως ευκαιρία στον εκπαιδευτικό να τo συνδυάσει με την κριτική επεξεργασία του κειμενικού τύπου της περιγραφής και του ημερολογίου στην «πλατφόρμα» τόσο του Twitter όσο και του Facebook. Προσεγγίζεται ο κριτικός και ο ψηφιακός γραμματισμός από τη στιγμή που οι μαθητές έρχονται σε επαφή και συγκρίνουν παραδοσιακές και νέες μορφές κειμενικότητας με προφανείς συνέπειες για τις εγγράμματες ταυτότητές τους.

Η δομή του σεναρίου αφορά σε έξι στάδια: Ιδεοθύελλα σχετικά με το θέμα και ανάδειξη των πολλαπλών πτυχών του στη σύγχρονη ζωή. Ακολουθεί η επεξεργασία, αποκωδικοποίηση, ανάρτηση και σχολιασμός σχετικά με τα χαρακτηριστικά του κειμενικού τύπου της περιγραφής σε ψηφιακά κείμενα μόδας και ένδυσης. Στη συνέχεια, η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να διερευνήσει, να περιγράψει και να δομήσει τη δική της οπτική γωνία για ένα άτομο με αναγνωρισιμότητα της προτίμησής της. Μέχρι αυτό το στάδιο εφαρμόστηκε το σενάριο, ενώ παραλείφθηκε το τελευταίο στάδιο που ζητούσε από κάθε μέλος χωριστά των ομάδων να συνεισφέρει με ένα tweet στη δημιουργία του ημερολογίου μιας έφηβης μετανάστριας από τη σχολική της ζωή. Η θεωρία του βιβλίου δε δόθηκε στους μαθητές αλλά επιδιώχθηκε να κατακτηθεί μέσα από τη διερεύνηση και τη σύνοψη των αποτελεσμάτων της δουλειάς τους.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Η περιγραφή
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Οικογένεια
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Θρησκείες
↘ Σχολική ζωή
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Σύνδεσμοι
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Ετυμολογία
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Γραφή
↘ Σημεία στίξης
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παράγραφος
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)18/02/2014
Χρονολογία έως31/03/2014
Σχολική μονάδα

2ο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση