Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Πρωταγωνιστές_τεκμήρια [3,04 MB]

Οι πρωταγωνιστές

  • Δημιουργός: Μαρία Τσούμαρη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι μαθητές παρακολούθησαν πώς ο Όμηρος σκηνοθετεί την προετοιμασία των δύο αντίπαλων στρατοπέδων για πολεμική αντιπαράθεση, συστήνοντάς μας τους σημαντικότερους πρωταγωνιστές του έπους, εκτός του Αχιλλέα. Οι μαθητές ασκήθηκαν στην ακουστική κατανόηση των πρώτων 120 στίχων της ραψωδίας και στη γραπτή απόδοση του περιεχομένου τους με τη μορφή δημοσιογραφικού ρεπορτάζ: «Τι γίνεται στο πεδίο εκτός τειχών». Στους επόμενους στίχους της Τειχοσκοπίας όπου κυριαρχεί η μορφή της Ελένης με την απαστράπτουσα ομορφιά, οι μαθητές διερεύνησαν τον τρόπο με τον οποίο δηλώνεται η ομορφιά της Ελένης σε σύγκριση με τον τρόπο που δηλώνεται η ομορφιά του Πάρη. Διαπίστωσαν πως η ομορφιά και των δυο πρωταγωνιστών συνδέεται με την ενοχή και τον όλεθρο. Οι μαθητές δημιούργησαν ένα πρόγραμμα παρουσίασης με τους πρωταγωνιστές, μάχιμους και μη, του έπους που παρελαύνουν στους στίχους της Τειχοσκοπίας, παρουσιάζοντας τα εξωτερικά χαρακτηριστικά και το ήθος τους καθώς και οπτικό υλικό αντλημένο από την αρχαία αγγειογραφία. Τέλος επισκέφτηκαν την Ανεμόσκαλα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και επέλεξαν ποιήματα Νεοελλήνων ποιητών με θέμα την ομορφιά.
Επιχείρησαν επίσης με το πρόγραμμα Google Art Project μια εικονική περιήγηση σε μουσεία για να προσεγγίσουν την εικαστική αποτύπωση της ομορφιάς.

Διδακτική Ενότητα→ Β Γυμνασίου
↘ Ιλιάδα
↘ Γ 121-244
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Θρησκείες
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Μυθολογία
→ Μορφολογία
↘ Επίθετα
→ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
→ Κειμενικά είδη
→ Επική ποίηση
→ Συγγραφέας
↘ Όμηρος
→ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αρχαϊκή εποχή
→ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σχήματα λόγου
↘ Σύμβολο
↘ Μύθος
↘ Δραματικότητα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)29/11/2012
Χρονολογία έως07/12/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές