Κατεβάστε το σενάριο

Οι πρωταγωνιστές

  • Δημιουργός: Μαρία Τσούμαρη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Στο παρόν σενάριο οι μαθητές καλούνται να παρακολουθήσουν πώς ο Όμηρος σκηνοθετεί την προετοιμασία των δυο αντίπαλων στρατοπέδων για πολεμική αντιπαράθεση, συστήνοντάς μας τους σημαντικότερους, πέρα από τον Αχιλλέα, πρωταγωνιστές του έπους. Οι μαθητές ασκούνται στην ακουστική κατανόηση των πρώτων 120 στίχων της ραψωδίας και στη γραπτή απόδοση του περιεχομένου τους με τη μορφή δημοσιογραφικού ρεπορτάζ: «Τι γίνεται στο πεδίο εκτός τειχών». Στους επόμενους στίχους της Τειχοσκοπίας κυριαρχεί η μορφή της Ελένης με την απαστράπτουσα ομορφιά. Οι μαθητές διερευνούν τον τρόπο με τον οποίο δηλώνεται η ομορφιά της Ελένης και συγκρίνεται με τον τρόπο δήλωσης της ομορφιάς του Πάρη. Με τι συνδέεται αντίστοιχα αυτή η ομορφιά; (ενοχή και όλεθρος).Κατόπιν καλούνται να δημιουργήσουν μια παρουσίαση με τους πρωταγωνιστές του έπους, μάχιμους και μη, που παρελαύνουν στους στίχους της Τειχοσκοπίας, παρουσιάζοντας τα εξωτερικά χαρακτηριστικά και το ήθος τους, καθώς και οπτικό υλικό αντλημένο από την αρχαία αγγειογραφία. Τέλος, επισκέπτονται την «Ανεμόσκαλα» του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, επιλέγουν ποιήματα νεοελλήνων ποιητών με θέμα την ομορφιά και τα συνδυάζουν με εικόνες που αντλούν από την εικονική περιήγησή τους στα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου με το πρόγραμμα Google Art Project (εικαστική αποτύπωση της ομορφιάς).

Διδακτική Ενότητα→ Β Γυμνασίου
↘ Ιλιάδα
↘ Γ 121-244
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Όμηρος
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αρχαϊκή εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σχήματα λόγου
↘ Σύμβολο
↘ Παρομοίωση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Μελοποιημένη ποίηση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)12/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές