Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Χαρακτηρισμός του Αλέξανδρου_τεκμήρια [2,85 MB]
  • Τα σφάλματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου εκσυγχρονίζονται_βίντεο [8,69 MB]

Χαρακτηρισμός του Αλέξανδρου

  • Δημιουργός: Μαρία Τσούμαρη

  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι μαθητές κλήθηκαν να συνθέσουν την προσωπικότητα του Αλέξανδρου προσεγγίζοντας το κείμενο του Αρριανού. Έλαβαν υπόψη τους τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία, αλλά και την πεποίθηση του Αρριανού ότι ο Αλέξανδρος πρέπει να κριθεί συνολικά από το έργο του. Στόχος του παρόντος σεναρίου ήταν να ασκηθούν οι μαθητές στην αρχαία ελληνική γλώσσα εντοπίζοντας λέξεις, επίθετα κυρίως και τα παραθετικά τους, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο χαρακτηρισμό ενός προσώπου, να εντοπίσουν τη διαχρονική σημασιολογική πορεία αυτών των λέξεων, να αντιμετωπίσουν κριτικά τον Αλέξανδρο και να καταλήξουν στη δική τους άποψη για αυτόν. Εκτός από το σχολικό εγχειρίδιο χρησιμοποίησαν ανοικτά ψηφιακά περιβάλλοντα, όπως τα λεξικά της Πύλης του Κέντρου Ελληνικής γλώσσας Το σενάριο ολοκληρώθηκε με έναν αγώνα επιχειρηματολογίας για τα υπέρ και τα κατά της προσωπικότητας του Αλέξανδρου.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Γυμνασίου
↘ Αρριανού Αλεξάνδρου Ανάβαση
↘ Βιβλίο Ζ: Θάνατος του Αλεξάνδρου και γενικός χαρακτηρισμός του από τον Αρριανό.
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Επίθετα
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστορικά
↘ Συγγραφέας
↘ Αρριανός
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αλεξανδρινή - ελληνιστική εποχή
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)12/12/2013
Χρονολογία έως20/12/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές