Κατεβάστε το σενάριο

Χαρακτηρισμός του Αλέξανδρου

  • Δημιουργός: Κοσμάς Τουλούμης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Οι μαθητές καλούνται να συνθέσουν την προσωπικότητα του Αλέξανδρου προσεγγίζοντας το κείμενο του Αρριανού. Λαμβάνουν υπόψη τους τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία, αλλά και την πεποίθηση του Αρριανού ότι ο Αλέξανδρος πρέπει να κριθεί συνολικά από το έργο του. Στόχος του παρόντος σεναρίου είναι να ασκηθούν οι μαθητές στην αρχαία ελληνική γλώσσα εντοπίζοντας λέξεις, επίθετα κυρίως και τα παραθετικά τους, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στον χαρακτηρισμό ενός προσώπου, να εντοπίσουν τη διαχρονική σημασιολογική πορεία αυτών των λέξεων, να αντιμετωπίσουν κριτικά τον Αλέξανδρο και να καταλήξουν στη δική τους άποψη για αυτόν. Εκτός από το σχολικό εγχειρίδιο, χρησιμοποιούν ανοικτά ψηφιακά περιβάλλοντα, όπως τα λεξικά της Πύλης του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, αλλά και κοινωνικά δίκτυα όπως τα ιστολόγια, για να συγκροτήσουν και να καταθέσουν την άποψη τους. Το σενάριο ολοκληρώνεται με ένα διαδικτυακό αγώνα επιχειρηματολογίας για τα υπέρ και τα κατά της προσωπικότητας του Αλέξανδρου, που διεξάγεται στο ιστολόγιο του μαθήματος.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Γ Γυμνασίου
↘ Αρριανού Αλεξάνδρου Ανάβαση
↘ Βιβλίο Ζ: Θάνατος του Αλεξάνδρου και γενικός χαρακτηρισμός του από τον Αρριανό.
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Επίθετα
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστορικά
↘ Συγγραφέας
↘ Αρριανός
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αλεξανδρινή - ελληνιστική εποχή
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)Απρίλιος 2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Λεξικά, σώματα κειμένων