Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Σεληνίτες_τεκμήρια [16,7 MB]

Οι Σεληνίτες

  • Δημιουργός: Μαρία Τσούμαρη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Μια προσπάθεια να συνδεθεί το παρελθόν με το παρόν και να δούμε αν περιπέτειες, εξωγήινα όντα και φανταστικά ταξίδια εξακολουθούν να γοητεύουν και το σύγχρονο άνθρωπο αναλαμβάνει το παρόν σενάριο. Οι μαθητές χωρισμένοι σε τέσσερις ομάδες επεξεργάστηκαν ταυτόχρονα τα δύο πρώτα Φύλλα Εργασίας, όπως εναλλακτικά προτείνει η συντάκτρια του σεναρίου. Οι δύο ομάδες που ανέλαβαν το Φύλλο Εργασίας 1 αναζήτησαν συγκεκριμένα μορφοσυνταικτικά στοιχεία του κειμένου, συμπληρώνοντας έναν αντίστοιχο πίνακα, ώστε να οδηγηθούν στην εξαγωγή συμπερασμάτων για τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ένα περιγραφικό κείμενο. Τα συμπεράσματά τους κατέγραψαν σε σχετικό κείμενο. Κατόπιν, κλήθηκαν να δοκιμάσουν τη δική τους περιγραφική ικανότητα δημιουργώντας ένα πολυτροπικό κείμενο στο οποίο ένας «Σεληνίτης» περιγράφει έναν «γήινο». Ενώ οι άλλες δύο ομάδες που ανέλαβαν το Φύλλο Εργασίας 2, αξιοποιώντας ένα ακόμη απόσπασμα από την «Αληθή Ιστορία», τους «Φελλόποδες» που διδάχθηκαν στην Α΄ Γυμνασίου, προσπάθησαν να προβούν σε σύγκριση των δύο κειμενικών ειδών, της περιγραφής και της αφήγησης και να αξιοποιήσουν τα δομικά στοιχεία της αφήγησης συνθέτοντας το δικό τους αφηγηματικό κείμενο με το οποίο συνέχισαν το απόσπασμα των Σεληνιτών.
Σε μια προσπάθεια να συνδέσουν το παρελθόν με το παρόν και να δουν αν περιπέτειες, εξωγήινα όντα και φανταστικά ταξίδια εξακολουθούν να γοητεύουν και τον σύγχρονο άνθρωπο, οι μαθητές, πραγματοποίησαν μια μικρή διαδικτυακή έρευνα αναζητώντας κινηματογραφικές ταινίες με εξωγήινα όντα και κλήθηκαν να δημιουργήσουν ένα πολυτροπικό κείμενο στο οποίο να περιγράφουν τους «σημερινούς» Σεληνίτες, όπως θα επέλεγαν να τους αναπαραστήσουν οι ίδιοι, αιτιολογώντας την επιλογή τους (Φύλλο Εργασίας 3). Το σενάριο προέβλεπε την επεξεργασία και δύο ακόμη Φύλλων Εργασίας, τα οποία λόγω έλλειψης χρόνου δε χρησιμοποιήθηκαν στην παρούσα εφαρμογή.

Διδακτική Ενότητα→ Β Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 4. Οι Σεληνίτες
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Επίθετα
↘ Ρήματα
↘ Επιρρήματα
↘ Σύνδεσμοι
↘ Προθέσεις
↘ Σύνταξη
↘ Όνομα
↘ Ρήμα
→ Πορεία λέξεων στο χρόνο
→ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
→ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
→ Κειμενικά είδη
→ Ιστορικά
→ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Ελληνορωμαϊκή εποχή
→ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
↘ Σχήματα λόγου
↘ Μύθος
↘ Διακειμενικότητα
↘ Σήματα ποιητικής
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Παράγραφος
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
→ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)25/11/2013
Χρονολογία έως11/12/2013
Σχολική μονάδα

Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Ευόσμου

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές