Κατεβάστε το σενάριο

Οι Σεληνίτες

  • Δημιουργός: Ευσταθία Λαλιώτου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, αναζητούν συγκεκριμένα μορφοσυντακτικά στοιχεία του κειμένου, συμπληρώνοντας έναν αντίστοιχο πίνακα, ώστε να οδηγηθούν στην εξαγωγή συμπερασμάτων για τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ένα περιγραφικό κείμενο. Τα συμπεράσματά τους τα καταγράφουν σε σχετικό κείμενο. Στη συνέχεια καλούνται να δοκιμάσουν τη δική τους περιγραφική ικανότητα δημιουργώντας ένα πολυτροπικό κείμενο στο οποίο ένας «Σεληνίτης» περιγράφει έναν «γήινο». Κατόπιν, αξιοποιώντας ένα ακόμη απόσπασμα από την «Αληθή Ιστορία», τους «Φελλόποδες» που διδάχθηκαν στην Α΄ Γυμνασίου (Ενότητα 4η: Ένα ταξίδι επιστημονικής φαντασίας), προσπαθούν να προβούν σε σύγκριση των δύο κειμενικών ειδών, της περιγραφής και της αφήγησης, και να αξιοποιήσουν τα δομικά στοιχεία της αφήγησης, συνθέτοντας το δικό τους αφηγηματικό κείμενο με το οποίο συνεχίζουν το απόσπασμα των Σεληνιτών.
Σε μια προσπάθεια να συνδέσουμε το παρελθόν με το παρόν και να δούμε αν περιπέτειες, εξωγήινα όντα και φανταστικά ταξίδια εξακολουθούν να γοητεύουν και τον σύγχρονο άνθρωπο, καλούμε τους μαθητές να πραγματοποιήσουν μικρή έρευνα μεταξύ των συμμαθητών τους και μια ηλεκτρονική περιήγηση σε εκδοτικούς οίκους. Στόχος είναι να δημιουργήσουν ένα πολυτροπικό κείμενο όπου θα περιγράφουν τους «σημερινούς» Σεληνίτες, όπως θα επέλεγαν να τους αναπαραστήσουν οι ίδιοι, αιτιολογώντας την επιλογή τους, αλλά και να διερευνήσουν ποια θέση έχει η φαντασία στα έργα της σύγχρονης παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας.
Η ενασχόλησή τους με το έργο του Λουκιανού ολοκληρώνεται όταν τους ζητάμε να φιλοτεχνήσουν το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο μιας νέας έκδοσης της «Αληθούς Ιστορίας» και να γράψουν το προλογικό σημείωμα του δημιουργού, εργασία η οποία θα τους επιτρέψει να αξιοποιήσουν όσα αποκόμισαν από την ενασχόλησή τους με τις δραστηριότητες που προηγήθηκαν.

Διδακτική Ενότητα→ Β Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 4. Οι Σεληνίτες
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Ελληνορωμαϊκή εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σάτιρα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)12/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση