Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Η Ωραία Ελένη εμπνέει τους ποιητές_τεκμήρια [71,18 MB]
  • Η Ωραία Ελένη εμπνέει τους ποιητές_βίντεο_Γ3 [132,26 MB]
  • Ερωτευμένος Θεοκλύμενος_Βίντεο []
  • Η Ελένη του 60_Μέρος 1 [3,29 MB]
  • Η Ελένη του 60_Μέρος 2 [8,89 MB]

Η Ωραία Ελένη εμπνέει τους ποιητές

  • Δημιουργός: Μαρία Τσούμαρη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Σκοπός του παρόντος σεναρίου είναι, σύμφωνα με τη συντάκτριά του, με αφετηρία το αρχαίο κείμενο του Ηροδότου της 1ης Ενότητας της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας να κινητοποιήσει τους μαθητές να συνεργαστούν και να μελετήσουν ποιήματα της αρχαίας και νέας ελληνικής γραμματείας, που έχουν ως έμπνευσή τους το μυθικό πρόσωπο της Ωραίας Ελένης. Στην παρούσα εφαρμογή το σενάριο αποσυνδέθηκε από το κείμενο του Ηροδότου και προσδέθηκε στον Πρόλογο της Ευριπίδειας Ελένης. Έτσι ξεκίνησε ένα ταξίδι στον χρόνο, προκειμένου να δουν το ίδιο σύμβολο, την Ελένη, να αναπαράγεται, να διαφοροποιείται, να ανασυντίθεται με ποικίλους τρόπους. Οι μαθητές ως μικροί ερευνητές κλήθηκαν να ανακαλύψουν συνδέσεις μεταξύ των ποιημάτων που αναφέρονται στο πρόσωπο της Ελένης, να ερμηνεύσουν σύμβολα και κατόπιν ως μικροί καλλιτέχνες να δημιουργήσουν το δικό τους έργο τέχνης εμπνευσμένο από τις «Ελένες» των ποιητών που ήρθαν σε επαφή.. Οι μαθητές γνώρισαν και επικοινώνησαν τη γνώση τους, λειτουργώντας άλλοτε ως πομποί και άλλοτε ως δέκτες της πληροφορίας. Γνώρισαν σημαντικούς ποιητές και τα ποιητικά τους κείμενα και εξασκήθηκαν στην προσέγγιση της λογοτεχνίας, χωρίς το άγχος του υπό εξέταση κειμένου.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 1. Η Ελένη και η καταστροφή της Τροίας
↘ Ευριπίδου, Ελένη
↘ Πρόλογος στ. 1-191 – 1η σκηνή 1-82
↘ Πρόλογος στ. 1-191 – 2η σκηνή 83-191
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ρητορικά
↘ Επική ποίηση
↘ Λυρική ποίηση
↘ Δραματική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Όμηρος
↘ Ευριπίδης
↘ Ισοκράτης
↘ Σαπφώ
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αρχαϊκή εποχή
↘ Κλασική εποχή
↘ Γενιά του 1930
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σύμβολο
↘ Μύθος
↘ Διακειμενικότητα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Η εφαρμογή πήρε το χαρακτήρα μικρού Project.

Χρονολογία (από)18/11/2013
Χρονολογία έως03/12/2013
Σχολική μονάδα

Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Ευόσμου

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές