Μπροστά σε μια μάντισσα
Δημιουργός: Μαρία Τσούμαρη
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
- Διαθεματικό: Όχι
Εφαρμοσμένο σενάριο
Το σενάριο στηρίζεται
- Μαρία Τσούμαρη, Μπροστά σε μια μάντισσα
Περίληψη
Μια βασική στόχευση του σεναρίου ήταν να παροτρύνει τους μαθητές να γίνουν λίγο πιο υποψιασμένοι θεατές και όχι απλά καταναλωτές θεατρικών ή όποιων άλλων παραστάσεων, με αφορμή τη σκηνική απόδοση της ευριπίδειας Θεονόης. Σε αυτή την προοπτική κινήθηκε και η πρώτη φάση του σεναρίου που στόχευε να διερευνήσουν οι μαθητές το σημασιολογικό φορτίο της λέξης «μάντισσα» από την αρχαιότητα ως την εποχή μας («Το ταξίδι των λέξεων»), τους διαφορετικούς συνειρμούς που δημιουργούσε ο όρος στους αρχαίους θεατές και στους σύγχρονους αποδέκτες της τραγωδίας (κριτική γλωσσική επίγνωση), και πώς αυτή η διαφοροποίηση επηρεάζει τη σκηνική απόδοση της μάντισσας Θεονόης («Το ταξίδι της φαντασίας»). Οι μαθητές παρουσίασαν, επίσης, τη δική τους εικαστική και σκηνική εκδοχή της Θεονόης. Στη δεύτερη φάση το σενάριο εστίασε σε βιντεοσκοπημένο απόσπασμα παράστασης της ευριπίδειας τραγωδίας από έναν «εμπορικό» θίασο («Ελληνική θεαμάτων»), που σημείωσε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία το 2008 στην καλοκαιρινή περιοδεία της και εντάχτηκε στο επίσημο πρόγραμμα φεστιβάλ πολιτιστικών φορέων και δήμων ανά την Ελλάδα.
Οι μαθητές κλήθηκαν να τοποθετηθούν κριτικά τόσο απέναντι στην ίδια την παράσταση όσο και απέναντι σε επιλεγμένες σχετικές αναρτήσεις στο διαδίκτυο (δημοσιογραφική συνέντευξη του σκηνοθέτη, κριτική της παράστασης από blogger και σχετικό σχόλιο) και να αναρτήσουν και οι ίδιοι τα δικά τους σχόλια. Με την ίδια λογική σχολίασαν και τη δραματοποίηση της σκηνής από τους συμμαθητές τους.
Διδακτική Ενότητα | → Γ Γυμνασίου ↘ Ευριπίδου, Ελένη ↘ Β’ Επεισόδιο στ. 588-1219 – 4η Σκηνή 942-1139 |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Οικογένεια ↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος ↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής ↘ Θρησκείες → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία ↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία ↘ Πολυσημία ↘ Σχέσεις λέξεων ↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση ↘ Γραπτό ↘ Προφορικό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Δραματική ποίηση ↘ Συγγραφέας ↘ Ευριπίδης ↘ Ηρόδοτος ↘ Γραμματολογικές περίοδοι ↘ Κλασική εποχή ↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής ↘ Δραματικότητα ↘ Παρωδία ↘ Προοικονομία → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Τεχνική διάσταση ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Κριτική διάσταση ↘ Πρακτικές γραμματισμού ↘ Ανάγνωση ↘ Γραφή ↘ Επικοινωνία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό ↘ Προφορικό ↘ Γραπτό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Κειμενικά είδη ↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης ↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις ↘ Ιστολόγια ↘ Ανάγνωση ↘ Ανάγνωση κατά ομάδες ↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση ↘ Συζήτηση ↘ Παραγωγή κειμένου ↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου ↘ Δημιουργική γραφή (creative writing) ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο ↘ Συνεργατικό κείμενο ↘ Ακρόαση ↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο |
Χώρος | → Εντός σχολείου → Εικονικός χώρος |
Χρονική διάρκεια | 7-12 διδακτικές ώρες |
Χρονολογία (από) | 10/04/2013 |
Χρονολογία έως | 19/04/2013 |
Σχολική μονάδα | Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Ευόσμου |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Εφαρμογές γραφείου → Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού → Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ → Λεξικά, σώματα κειμένων → Κεντρική προβολή/παρουσίαση → Φορητοί υπολογιστές |