Κατεβάστε το σενάριο

Μπροστά σε μια μάντισσα

  • Δημιουργός: Μαρία Τσούμαρη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Μια βασική στόχευση του σεναρίου είναι να παροτρύνει τους μαθητές να γίνουν λίγο πιο υποψιασμένοι θεατές και όχι απλά καταναλωτές θεατρικών ή όποιων άλλων παραστάσεων, με αφορμή τη σκηνική απόδοση της ευριπίδειας Θεονόης. Σε αυτή την προοπτική κινείται και η Α΄ φάση του σεναρίου που στοχεύει να διερευνήσουν οι μαθητές το σημασιολογικό φορτίο της λέξης «μάντισσα» από την αρχαιότητα ως την εποχή μας («Το ταξίδι των λέξεων»), τους διαφορετικούς συνειρμούς που δημιουργούσε ο όρος στους αρχαίους θεατές και στους σύγχρονους αποδέκτες της τραγωδίας (κριτική γλωσσική επίγνωση), και πώς αυτή η διαφοροποίηση επηρεάζει τη σκηνική απόδοση της μάντισσας Θεονόης («Το ταξίδι της φαντασίας»). Οι μαθητές παρουσιάζουν επίσης τη δική τους εικαστική και σκηνική εκδοχή της Θεονόης. Στη δεύτερη φάση το σενάριο εστιάζει σε βιντεοσκοπημένο απόσπασμα παράστασης της ευριπίδειας τραγωδίας από έναν "εμπορικό" θίασο (Ελληνική θεαμάτων), που σημείωσε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία το 2008 στην καλοκαιρινή περιοδεία της και εντάχτηκε στο επίσημο πρόγραμμα φεστιβάλ πολιτιστικών φορέων και δήμων ανά την Ελλάδα.
Οι μαθητές καλούνται να τοποθετηθούν κριτικά τόσο απέναντι στην ίδια την παράσταση όσο και απέναντι σε επιλεγμένες σχετικές αναρτήσεις στο διαδίκτυο (δημοσιογραφική συνέντευξη του σκηνοθέτη, κριτική της παράστασης από blogger και σχετικό σχόλιο) και να αναρτήσουν και οι ίδιοι τα δικά τους σχόλια. Με την ίδια λογική σχολιάζουν και τη δραματοποίηση της σκηνής από τους συμμαθητές τους.
Το σενάριο μπορεί ευρύτερα να λειτουργήσει και διαθεματικά α) επεκτεινόμενο στη θεώρηση της μαντικής τέχνης από το χριστιανισμό ή άλλα θρησκεύματα (συνδεόμενο με το μάθημα των Θρησκευτικών) β) συνδυαζόμενο με ομόθεμα κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Γυμνασίου
↘ Ευριπίδου, Ελένη
↘ Β’ Επεισόδιο στ. 588-1219 – 4η Σκηνή 942-1139
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Θρησκείες
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Ιστολόγια
↘ Δραματική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Ευριπίδης
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σύμβολο
↘ Δραματικότητα
↘ Προοικονομία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Η δραματοποίηση που προβλέπει το σενάριο είναι απαιτητική σε χρόνο διαδικασία. Η δόμηση του σεναρίου επιτρέπει επιλογή δραστηριοτήτων προσαρμογή της χρονικής του διάρκειας.

Χρονολογία (από)3/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές