Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [6,22 MB]

Στις πηγές της ανθρώπινης ύπαρξης: Θεοί και νόμοι

  • Δημιουργός: Κωνσταντίνα Τσάση

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι μαθητές αξιοποιούν τα αποσπάσματα από τον «Σίσυφο» του Κριτία και τον «Πρωταγόρα» του Πλάτωνα, τα οποία ανθολογούνται στο σχολικό βιβλίο της Β΄ Γυμνασίου στα Κείμενα και τα Παράλληλα Κείμενα της 8ης Ενότητας, για να έρθουν σε επαφή με προκλητικές απόψεις μέρους της αρχαίας ελληνικής σκέψης σε σχέση με το θείο και τους νόμους, οι οποίες διατυπώνονται σε ποιητική και σε διαλογική μορφή. Επειδή τα δυο αποσπάσματα αναφέρονται στις απαρχές του ανθρώπινου βίου, οι μαθητές «ελέγχουν» αν οι απόψεις του Κριτία και του Πρωταγόρα μπορεί να στηριχθούν σε σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα, ενεργοποιώντας την κριτική τους σκέψη και αξιοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρουν οι ΤΠΕ. Οι ομάδες των μαθητών εντοπίζουν τις απόψεις του Κριτία και του Πρωταγόρα και τις αντιπαραβάλλουν με στοιχεία που προέρχονται από δυο μελέτες περίπτωσης: τον νεολιθικό «ναό» στο Γκιομπεκλί Τεπέ της σημερινής Τουρκίας (της 11ης-10ης χιλιετίας π.Χ.), καθώς και τις πρώιμες νομοθεσίες από τον βαβυλώνιο βασιλιά Χαμουραμπί (18ος αι. π.Χ.) και την επιγραφή της Γόρτυνας στην Κρήτη (6ος – 5ος αι. π.Χ). Παρουσιάζουν, κατόπιν, τις απόψεις τους με λογισμικά παρουσίασης και δημιουργούν ένα ιστολόγιο ή μια ομάδα στο Facebook για τη γέννηση της θρησκείας και των νόμων, όπου συζητούν τις παραπάνω απόψεις.

Διδακτική Ενότητα→ Β Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 8. Η γένεση της θρησκείας και της δικαιοσύνης
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Θρησκείες
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικά είδη
↘ Φιλοσοφικά - επιστημονικά
↘ Συγγραφέας
↘ Πλάτων
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Ιστορική αφήγηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία (μτφρ.)
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα [Γυμνάσιο]
↘ Ιστορία
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Αγγλική Γλώσσα
↘ Θρησκευτικά
↘ Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
↘ Κοινωνιολογία
↘ Πολιτική και Δίκαιο
↘ Φιλοσοφία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)01/04/2015
Χρονολογία έως24/04/2015
Σχολική μονάδα

Ιδιωτικό Γυμνάσιο Κολλεγίου Ψυχικού

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση