Κατεβάστε το σενάριο

Στις πηγές της ανθρώπινης ύπαρξης: θεοί και νόμοι

  • Δημιουργός: Κοσμάς Τουλούμης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Περίληψη

Οι μαθητές αξιοποιούν τα αποσπάσματα από τον «Σίσυφο» του Κριτία και τον «Πρωταγόρα» του Πλάτωνα, τα οποία ανθολογούνται στο σχολικό βιβλίο της Β΄ Γυμνασίου στα Κείμενα και τα Παράλληλα Κείμενα της 8ης Ενότητας, για να έρθουν σε επαφή με προκλητικές απόψεις μέρους της αρχαίας ελληνικής σκέψης σε σχέση με το θείο και τους νόμους, οι οποίες διατυπώνονται σε ποιητική και σε διαλογική μορφή. Επειδή τα δυο αποσπάσματα αναφέρονται στις απαρχές του ανθρώπινου βίου, οι μαθητές «ελέγχουν» αν οι απόψεις του Κριτία και του Πρωταγόρα μπορεί να στηριχθούν σε σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα, ενεργοποιώντας την κριτική τους σκέψη και αξιοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρουν οι ΤΠΕ. Οι ομάδες των μαθητών εντοπίζουν τις απόψεις του Κριτία και του Πρωταγόρα και τις αντιπαραβάλλουν με στοιχεία που προέρχονται από δυο μελέτες περίπτωσης: τον νεολιθικό «ναό» στο Γκιομπεκλί Τεπέ της σημερινής Τουρκίας (της 11ης-10ης χιλιετίας π.Χ.), καθώς και τις πρώιμες νομοθεσίες από τον βαβυλώνιο βασιλιά Χαμουραμπί (18ος αι. π.Χ.) και την επιγραφή της Γόρτυνας στην Κρήτη (6ος – 5ος αι. π.Χ). Παρουσιάζουν, κατόπιν, τις απόψεις τους με λογισμικά παρουσίασης και δημιουργούν ένα ιστολόγιο ή μια ομάδα στο Facebook για τη γέννηση της θρησκείας και των νόμων, όπου συζητούν τις παραπάνω απόψεις.

Διδακτική Ενότητα→ Β Γυμνασίου
→ 8. Η γένεση της θρησκείας και της δικαιοσύνης
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Θρησκείες
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Ετυμολογία
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικά είδη
↘ Φιλοσοφικά - επιστημονικά
↘ Δραματική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Πλάτων
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία (μτφρ.)
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα [Γυμνάσιο]
↘ Ιστορία
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Αγγλική Γλώσσα
↘ Θρησκευτικά
↘ Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
↘ Κοινωνιολογία
↘ Πολιτική και Δίκαιο
↘ Φιλοσοφία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)12/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές