Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Έφηβοι ερευνητές στο κυνήγι των αποδείξεων [3,1 MB]

Έφηβοι ερευνητές στο κυνήγι των αποδείξεων

  • Δημιουργός: Κωνσταντίνος Γκούφας

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Η συγκεκριμένη διδακτική απόπειρα συνδυάζει πρωτοτυπία, έρευνα, προσπέλαση σύγχρονων κειμενικών τύπων και οργανική ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι μαθητές προσπαθούν, μέσα από πακέτα οικογενειακών αποδείξεων, να ανασυνθέσουν το καταναλωτικό, κοινωνικό και οικονομικό προφίλ των εκάστοτε κατόχων πακέτων αποδείξεων, τους οποίους φυσικά δε γνωρίζουν. Δημιουργούν λίστες από τις αποδείξεις που συγκεντρώνουν και με βάση το Excel κατασκευάζουν πίνακες με τις συχνότητες των προϊόντων. Τους πίνακες αυτούς τους αξιοποιούν σε κείμενο-μικροέρευνα που αποτυπώνει την όλη έρευνά τους και τα αποτελέσματα. Τέλος, συντάσσουν πόστερ για να παρουσιάσουν ευσύνοπτα τα αποτελέσματα της δουλειάς τους στη σχολική κοινότητα, τα οποία αναρτώνται σε κεντρικά σημεία του σχολικού χώρου.

Πρόκειται για μικροέρευνα, η μορφή της οποίας ενέχει τη μελέτη και την επίλυση ενός πραγματικού προβλήματος. Σε πρώτη φάση, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει στην ολομέλεια κάποιες αποδείξεις εν είδει αφόρμησης και με βάση αυτές γίνεται συζήτηση, προκειμένου να εξαχθούν επαγωγικά τα ερωτήματα που θα θέλουν να διερευνήσουν οι μαθητές και που θα κρίνουν ότι μπορούν να τα ερευνήσουν βλέποντας μόνο τις αποδείξεις. Στη συνέχεια, και αφού οι μαθητές έχουν διαβάσει ενδεικτικά κείμενα, προκειμένου να εξοικειωθούν με το κειμενικό είδος της μικροέρευνας, αποκωδικοποιούνται στην ολομέλεια τα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου κειμενικού είδους, με βάση τις δραστηριότητες του πρώτου φύλλου εργασίας. Έπειτα, αφού οι ομάδες μελετήσουν, κατηγοριοποιήσουν και καταγράψουν στο Excel τα στοιχεία από το πακέτο αποδείξεων που τους αντιστοιχεί, δημιουργούν τα ανάλογα γραφήματα, τα οποία ενσωματώνουν και αξιοποιούν στα πορίσματά τους, που αποκρυπτογραφούν τις συνήθειες και το προφίλ του κατόχου/των κατόχων του πακέτου αποδείξεων. Τέλος, δημιουργούν πόστερ με τα σημαντικότερα ευρήματά τους (όπως στα συνέδρια), τα οποία θα αναρτηθούν σε κεντρικά σημεία του σχολείου τους.

Οι μαθητές εστιάζουν σε κείμενα, όπου οι ΤΠΕ παίζουν σημαντικό ρόλο και τα οποία είναι στον πυρήνα του σχολικού γραμματισμού, αυτά που, κακώς ίσως, λέγονται «απαιτητικά κείμενα». Η αξιοποίηση, επομένως, των ΤΠΕ είναι ουσιώδης και αναδεικνύεται η πρόσθετη παιδαγωγική τους αξία, έχοντας σχέση με την επικοινωνία και τα κείμενα. Αναδεικνύονται πολλά στοιχεία κριτικού γραμματισμού σχετικά με το πώς ψάχνουμε, τι βρίσκουμε, πώς επιλέγουμε και γιατί.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Ο λόγος
↘ Η περιγραφή
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Οικογένεια
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Πόλη
↘ Αθλητισμός-Διατροφή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Αντωνυμίες
↘ Ρήματα
↘ Αριθμητικά
↘ Επιρρήματα
↘ Σύνδεσμοι
↘ Προθέσεις
↘ Επιφωνήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Σημεία στίξης
↘ Συντομογραφίες
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παράγραφος
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Πληροφορική
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Αγωγή Υγείας
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εκτός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Η χρονική διάρκεια δικαιολογείται από το γεγονός ότι το σενάριο καλύπτει ένα σημαντικό μέρος της ύλης.

Χρονολογία (από)01/12/2014
Χρονολογία έως12/01/2015
Σχολική μονάδα

2ο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση