Κατεβάστε το σενάριο

Το ταξίδι

  • Δημιουργός: Ελπίδα Τοκμακίδου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι δράσεις του σεναρίου κινούνται γύρω από την αξιοποίηση των περιεχομένων ενός αρχείου παρουσίασης (PowerPoint), όπου σε κάθε διαφάνεια παρουσιάζονται τα στάδια της οργάνωσης ενός ταξιδιού, τα οποία θα πρέπει να συμπληρωθούν προκειμένου να ολοκληρωθεί η αναγκαία προετοιμασία. Ανάμεσα στα προαπαιτούμενα στα οποία καλούνται να ανταποκριθούν οι μαθητές/τριες της Β΄ Τάξης είναι η πρόκληση συζήτησης για τους λόγους επιλογής ενός συγκεκριμένου προορισμού, των αναγκαίων υλικών και του μεταφορικού μέσου για την πραγματοποίηση του ταξιδιού, η δημιουργία λίστας/καταλόγου, η συμπλήρωση προσωπικών στοιχείων σε ένα ταξιδιωτικό έγγραφο (διαβατήριο ή ταυτότητα) συμβάλλοντας έτσι στη δημιουργία ενός πολυτροπικού κειμένου, η δημιουργία μηνύματος/σημειώματος προς ένα φιλικό πρόσωπο και η εξοικείωση με κανόνες ασφάλειας κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού. Τα περισσότερα από τα παραπάνω παρουσιάζονται –σε διαφορετικές ευκαιρίες– και στο σχολικό βιβλίο, μόνο που με την πρόταση του συγκεκριμένου σεναρίου μπαίνουν κάτω από ένα συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο, την ετοιμασία ενός ταξιδιού.

Διδακτική Ενότητα→ Β Δημοτικού
↘ Ενότητα 4: Ετοιμασίες για το ταξίδι
↘ Ενότητα 6: Είμαστε έτοιμοι;
↘ Ενότητα 9: «Που λες, είδα...»
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Οδηγίες χρήσης
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Πληροφορική
↘ Μελέτη Περιβάλλοντος
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Ο προγραμματισμός των διδακτικών ωρών κατά τον σχεδιασμό του σεναρίου αφορούσε στη σύνδεση των προτεινόμενων δραστηριοτήτων με τις εργασίες και στόχους του σχολικού εγχειριδίου (η γνωριμία και εξοικείωση των παιδιών με κείμενα μικρής έκτασης, όπως λίστες/κατάλογοι, μηνύματα/σημειώματα, χρήση ονοματικών συνόλων με την παρουσία επιθέτου και ουσιαστικού για την περιγραφή ενός τόπου, οδηγίες), γι’ αυτό και ο προβλεπόμενος χρόνος εφαρμογής του σεναρίου αντιστοιχούσε στη χρονική στιγμή που οι μαθητές/-τριες της Β΄ Τάξης θα επεξεργάζονταν κάποιες από τις αντίστοιχες διδακτικές ενότητες (Ενότητα 4 «Ετοιμασίες για το ταξίδι», Ενότητα 6 «Είμαστε έτοιμοι;», Ενότητα 9 «“Που λες, είδα…”»). Ο πραγματικός όμως χρόνος εφαρμογής του συγκεκριμένου σεναρίου υπήρξε κατά πολύ μεταγενέστερος. Αυτός είναι και ο λόγος που η τάξη εφαρμογής δεν παρουσίασε ιδιαίτερες δυσκολίες όσον αφορά στην ανταπόκρισή της σε συγκεκριμένους στόχους του σεναρίου. Επίσης, εκεί οφείλεται και το γεγονός ότι δε χρειάστηκε επιπλέον χρόνος για την εφαρμογή συγκεκριμένων δραστηριοτήτων.

Χρονολογία (από)19/3/2013
Χρονολογία έως1/4/2013
Σχολική μονάδα

1ο Δημοτικό Σχολείο Μενεμένης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

Κατά την εφαρμογή χρησιμοποιήθηκε το συνοδευτικό υλικό του αρχικού σεναρίου.
Τα τεκμήρια του σεναρίου έχουν ενσωματωθεί στο κείμενο της εφαρμογής.