Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • tokmakidou_sto_dromo_gia_to_sxoleio_tekmiria [412,21 KB]

Στον δρόμο για το σχολείο

  • Δημιουργός: Ελπίδα Τοκμακίδου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Βασική επιδίωξη του δημιουργού του σεναρίου υπήρξε η συμπλήρωση και ο εμπλουτισμός του σχολικού εγχειριδίου, μέσα από δραστηριότητες γνωριμίας με υβριδικά κειμενικά είδη, τα οποία χρησιμοποιούνται σε ορισμένες περιπτώσεις καθημερινής επικοινωνίας κυρίως μέσω των Τ.Π.Ε. Στόχος των δραστηριοτήτων του συγκεκριμένου σεναρίου είναι η γνωριμία και η εξοικείωση των μαθητών/-τριών της Β΄ Τάξης με ψηφιακούς χάρτες, η συμπλήρωση ερωτηματολογίου και η «ανάγνωση» ενός γραφήματος, ο συνδυασμός της οπτικής με τη λεκτική παράμετρο και η αναγνώριση των δυνατοτήτων που προσφέρει ο κειμενογράφος στην ανασύνθεση του γραπτού λόγου και στην εξαγωγή συμπερασμάτων. Απώτερος στόχος του δημιουργού αποτελεί η αναγνώριση –από την πλευρά των μικρών μαθητών/-τριών– της ύπαρξης ποικίλων μορφών κειμένων (γραπτών, προφορικών και υβριδικών) και η εξάσκηση στην αξιοποίησή τους σε αναγνωρίσιμες επικοινωνιακές περιστάσεις, καθώς και σε επικοινωνιακές περιστάσεις που αναδύονται.

Διδακτική Ενότητα→ Β Δημοτικού
↘ Ενότητα 1: Στο δρόμο για το σχολείο
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Σχολική ζωή
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Κειμενικά είδη
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Πληροφορική
↘ Μελέτη Περιβάλλοντος
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Παρά το γεγονός ότι κατά την εφαρμογή του σεναρίου δεν αξιοποιήθηκαν όλες οι αρχικές ιδέες του σχεδιαστή του λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της τάξης εφαρμογής (κυρίως λόγω της εφαρμογής ενός σεναρίου που είχε αφετηρία την ίδια ενότητα του σχολικού βιβλίου), οι προτάσεις είναι εφικτές και υλοποιήσιμες σε μια σχολική τάξη με μαθητές/-τριες της Β΄ Τάξης που έχουν στοιχειώδη εξοικείωση με τη χρήση του Η/Υ. Παρ' όλα αυτά θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για την υλοποίηση όλων των προτεινόμενων δραστηριοτήτων.

Χρονολογία (από)22/10/2012
Χρονολογία έως1/11/2012
Σχολική μονάδα

1ο Δημοτικό Σχολείο Μενεμένης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

Κατά την εφαρμογή χρησιμοποιήθηκε το συνοδευτικό υλικό του αρχικού σεναρίου.