Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • αγόρι ή κορίτσι; [41,58 MB]

Αγόρι ή κορίτσι;

  • Δημιουργός: Μαρία Παναγιώτου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Με άξονα το κείμενο της 15ης Ενότητας του σχολικού εγχειριδίου οι μαθητές προσέγγισαν σταδιακά τη δομή, τα ήθη και τα έθιμα της αρχαίας κοινωνίας (ιδιαίτερα στην αρχαία Κρήτη και Αθήνα), προκειμένου να ανασυνθέσουν την εικόνα της και να διαπιστώσουν τη διαχρονική εξέλιξη του επίκαιρου ζητήματος της ανταγωνιστικής σχέσης των δύο φύλων και της ρατσιστικής αντιμετώπισης της γυναίκας μέσα στην ανδροκρατούμενη κοινωνία ως τις μέρες μας, ιδιαίτερα στις χώρες της Ανατολής. Το συγκεκριμένο εφαρμοσμένο σενάριο πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις και σε κάθε μία συγκροτήθηκαν διαφορετικές ομάδες μαθητών.
Κατά την πρώτη φάση οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες, αναζήτησαν πληροφορίες και οπτικό υλικό από ποικίλες πηγές (ελληνική και λατινική μυθολογία, λογοτεχνία, λαογραφία, βιολογία κ.ά.), προκειμένου να γνωρίσουν ανάλογες περιπτώσεις μεταμόρφωσης ανθρώπων με θεϊκή παρέμβαση, την κοινωνική θέση της γυναίκας από την αρχαιότητα ως σήμερα, λαϊκά ήθη και έθιμα για αρρενογονία, καθώς και τους παράγοντες διαμόρφωσης του φύλου του εμβρύου και τις περιπτώσεις που συστήνεται η επέμβαση για αλλαγή του φύλου. Απώτερος σκοπός ήταν να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα ισότητας και να καλλιεργήσουν το σεβασμό και την ανεκτικότητα απέναντι στη διαφορετικότητα ως στάση ζωής.
Στη δεύτερη φάση συγκροτήθηκαν δύο μεγάλες ομάδες μαθητών (αγόρια και κορίτσια), οι οποίες απάντησαν σε ερωτηματολόγιο σχετικό με τα στερεότυπα για τα δύο φύλα και πρότειναν τρόπους συμπεριφοράς για την εξασφάλιση της ισοτιμίας μεταξύ αγοριών και κοριτσιών, με σκοπό όλοι οι μαθητές να αποκτήσουν σταδιακά αυτογνωσία και να βελτιώσουν τη συμπεριφορά τους απέναντι στον «άλλον, τον διαφορετικό».

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Α Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 15. Η μεταμόρφωση του Λευκίππου
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Παραμύθια-μύθοι-λαϊκή αφήγηση
↘ Συγγραφέας
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Ελληνορωμαϊκή εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Μύθος
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα [Γυμνάσιο]
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Βιολογία
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)07/05/2014
Χρονολογία έως13/05/2014
Σχολική μονάδα

Γυμνάσιο Αμφίκλειας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων