Κατεβάστε το σενάριο

Αγόρι ή κορίτσι;

  • Δημιουργός: Μαρία Παναγιώτου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Με άξονα το κείμενο της 15ης Ενότητας του σχολικού εγχειριδίου, οι μαθητές καλούνται να προσεγγίσουν σταδιακά τη δομή, τα ήθη και τα έθιμα της αρχαίας κοινωνίας (ιδιαίτερα στην αρχαία Κρήτη και Αθήνα), προκειμένου να ανασυνθέσουν την εικόνα της και να διαπιστώσουν τη διαχρονική εξέλιξη του επίκαιρου ζητήματος της ανταγωνιστικής σχέσης των δύο φύλων και της ρατσιστικής αντιμετώπισης της γυναίκας μέσα στην ανδροκρατούμενη κοινωνία ως τις μέρες μας, ιδιαίτερα στις χώρες της Ανατολής.
Η συγκεκριμένη διδακτική πρόταση πραγματοποιείται σε τρεις φάσεις και σε κάθε μία συγκροτούνται διαφορετικές ομάδες μαθητών. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες, αναζητούν πληροφορίες και οπτικό υλικό από ποικίλες πηγές (ελληνική και λατινική μυθολογία / λογοτεχνία / λαογραφία / βιολογία κ.ά.), με στόχο να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα ισότητας και να καλλιεργήσουν τον σεβασμό και την ανεκτικότητα απέναντι στη διαφορετικότητα ως στάση ζωής.
Στην πρώτη φάση σχηματίζονται τέσσερις με πέντε ομάδες των τεσσάρων έως πέντε ατόμων και οι προτεινόμενες δραστηριότητες είναι κοινές για όλες τις ομάδες. Αφορούν τη γλωσσική εξομάλυνση, την ελεύθερη απόδοση και κατανόηση του αρχαίου κειμένου, καθώς και την εξοικείωση των μαθητών με τον αρχαίο ελληνικό λόγο μέσω της δραματοποίησης.
Στη δεύτερη φάση συγκροτούνται τέσσερις διαφορετικές ομάδες μαθητών με πέντε έως έξι μέλη. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει διαφορετική αποστολή και συλλέγει σχετικό πληροφοριακό υλικό, ώστε να εκπονήσει τις προτεινόμενες δραστηριότητες και να τις κοινοποιήσει με τρόπο ελκυστικό και κατανοητό στο ιστολόγιο της τάξης.
Οι δραστηριότητες της τρίτης φάσης εκπονούνται από δύο ομάδες μαθητών (αγόρια και κορίτσια) και φιλοδοξούν να καθοδηγήσουν τους μαθητές στη σταδιακή αυτογνωσία και βελτίωση της συμπεριφοράς τους απέναντι στον «άλλον, τον διαφορετικό», αφού τους παροτρύνουν να εκφράσουν την ταυτότητά τους και να συνειδητοποιήσουν τον εγκλωβισμό της σκέψης μας σε στερεότυπα και προκαταλήψεις, με τις οποίες γαλουχούμαστε ασυνείδητα από τους βασικούς φορείς κοινωνικοποίησης.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Α Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 15. Η μεταμόρφωση του Λευκίππου
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Ετυμολογία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Παραμύθια-μύθοι-λαϊκή αφήγηση
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Ελληνορωμαϊκή εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Μύθος
↘ Δραματικότητα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Παράγραφος
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα [Γυμνάσιο]
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Βιολογία
↘ Πληροφορική
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Αγωγή Υγείας
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
↘ Πολιτιστικά προγράμματα
↘ Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός (ΣΕΠ)
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)11/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων