Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Κατασκευάζοντας την ασπίδα του Αχιλλέα_tek [6,05 MB]

Κατασκευάζοντας την ασπίδα του Αχιλλέα

  • Δημιουργός: Παναγιώτα-Κυριακή Μπιτζελέρη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το παρόν σενάριο αρχικά στοχεύει σε μια νοηματική προσέγγιση των στίχων 478-616 της ραψωδίας Σ του ιλιαδικού κειμένου. Οι μαθητές σε ομάδες ασχολούνται με δραστηριότητες που σκοπό έχουν να τους βοηθήσουν στην κατανόηση και την περαιτέρω διερεύνηση των θεμάτων που απεικονίζονται στην ασπίδα του Αχιλλέα. Στη συνέχεια, οι μαθητές καλούνται να αναστοχαστούν πάνω στον τρόπο που δούλεψαν και επεξεργάστηκαν τις διαδικτυακές πηγές αιτιολογώντας τις επιλογές τους, με σκοπό να καλλιεργήσουν την αυτοκριτική τους και να κινούνται στο εξής σε παρόμοιες περιπτώσεις με μεγαλύτερη συνειδητότητα. Κατόπιν, δημιουργούν μια παρουσίαση με όλες τις γνώσεις – πληροφορίες - εμπειρίες τους και την κοινοποιούν στην ολομέλεια. Σε επόμενη φάση του σεναρίου, οι μαθητές σε νέες ομάδες, καλούνται να μετουσιώσουν τη θεωρητική γνώση σε πράξη, διανθισμένη και από το προσωπικό τους μεράκι και έμπνευση. Καλούνται, δηλαδή, να μετατρέψουν την τάξη σε εργαστήρι και να σχεδιάσουν οι ίδιοι την ασπίδα του Αχιλλέα. Όλοι οι μαθητές συμβάλλουν ώστε να υπάρχουν όλοι οι ομόκεντροι κύκλοι σύμφωνα και με την περιγραφή του Ομήρου και εστιάζουν τόσο στα υλικά κατασκευής, αναφερόμενοι στη λειτουργία της ασπίδας ως αμυντικού όπλου, όσο και στα διακοσμητικά μοτίβα, κάνοντας λόγο για την ασπίδα ως έργο τέχνης. Παρουσιάζοντας το αντικείμενό τους πρέπει να χρησιμοποιούν επεξηγηματικά σχόλια και να είναι έτοιμοι να δεχθούν ερωτήσεις από τους ακροατές τους. Κάθε μέλος της ομάδας πρέπει να είναι σε θέση να απαντήσει σε ερωτήσεις για κάθε ομόκεντρο κύκλο. Οι ασπίδες των ομάδων μπορούν να κοσμήσουν την τάξη αλλά και τους διαδρόμους του σχολείου. Με την αναδιάταξη των ομάδων επιδιώκεται καθολικότερη συμμετοχή των μαθητών, ενώ με το «εργαστήρι» η αυτενέργεια και η απόλαυση.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Β Γυμνασίου
↘ Ιλιάδα
↘ Σ 478-616
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Γιορτές
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Σχήματα λόγου
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)28/04/2014
Χρονολογία έως07/05/2014
Σχολική μονάδα

Ιδιωτικό Γυμνάσιο Κολλεγίου Ψυχικού

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση