Κατεβάστε το σενάριο

Κατασκευάζοντας την ασπίδα του Αχιλλέα

  • Δημιουργός: Παναγιώτα-Κυριακή Μπιτζελέρη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το παρόν σενάριο αρχικά στοχεύει σε μια νοηματική προσέγγιση των στίχων 478-616 της ραψωδίας Σ του ιλιαδικού κειμένου. Οι μαθητές σε ομάδες ασχολούνται με δραστηριότητες που σκοπό έχουν να τους βοηθήσουν στην κατανόηση και την περαιτέρω διερεύνηση των θεμάτων που απεικονίζονται στην ασπίδα του Αχιλλέα. Στη συνέχεια οι μαθητές καλούνται να αναστοχαστούν πάνω στον τρόπο που δούλεψαν κι επεξεργάστηκαν τις διαδικτυακές πηγές αιτιολογώντας τις επιλογές τους, με σκοπό να καλλιεργήσουν την αυτοκριτική τους και να κινούνται στο εξής σε παρόμοιες περιπτώσεις με μεγαλύτερη συνειδητότητα. Κατόπιν δημιουργούν μια παρουσίαση με όλες τις γνώσεις-πληροφορίες-εμπειρίες τους και την κοινοποιούν στην ολομέλεια. Σε επόμενη φάση του σεναρίου, οι μαθητές σε νέες ομάδες, καλούνται να μετουσιώσουν τη θεωρητική γνώση σε πράξη, διανθισμένη και από το προσωπικό τους μεράκι κι έμπνευση. Καλούνται δηλαδή να μετατρέψουν την τάξη σε εργαστήρι και να σχεδιάσουν οι ίδιοι την ασπίδα του Αχιλλέα. Όλοι οι μαθητές συμβάλλουν ώστε να υπάρχουν όλοι οι ομόκεντροι κύκλοι σύμφωνα και με την περιγραφή του Ομήρου και εστιάζουν τόσο στα υλικά κατασκευής –αναφερόμενοι στη λειτουργία της ασπίδας ως αμυντικό όπλο- όσο και στα διακοσμητικά μοτίβα-κάνοντας λόγο για την ασπίδα ως έργο τέχνης. Παρουσιάζοντας το αντικείμενό τους πρέπει να χρησιμοποιούν επεξηγηματικά σχόλια και να είναι έτοιμοι να δεχθούν ερωτήσεις από τους ακροατές τους. Κάθε μέλος της ομάδας πρέπει να είναι σε θέση να απαντήσει σε ερωτήσεις για κάθε ομόκεντρο κύκλο. Οι ασπίδες των ομάδων μπορούν να κοσμήσουν την τάξη αλλά και τους διαδρόμους του σχολείου. Με την αναδιάταξη των ομάδων επιδιώκεται καθολικότερη συμμετοχή των μαθητών ενώ με το «εργαστήρι» η αυτενέργεια και η απόλαυση.

Διδακτική Ενότητα→ Β Γυμνασίου
→ Σ 478-616
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
↘ Πόλη
↘ Αθλητισμός-Διατροφή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σχήματα λόγου
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)07/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση