Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Διερεύνηση εννοιών βία, ρατσισμός, στερεότυπα, πρόσφυγας, μετανάστης [268,82 KB]

Διερεύνηση των εννοιών βία, ρατσισμός, στερεότυπα, πρόσφυγας, μετανάστης

  • Δημιουργός: Γεωργία (Γιούλη) Αλεξίου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου, Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

(1η και 2η διδακτική ώρα)
Βιωματικό εργαστήρι για την προσέγγιση του όρου ρατσισμός. Αφόρμηση αποτελεί power point μέσω του οποίου ο διδάσκων καλεί τους μαθητές να διαλεχθούν με τις εικόνες που περιλαμβάνει. Στη συνέχεια μέσα από θεατρικές τεχνικές κλιμακωτά οι μαθητές παράγουν και παρουσιάζουν θεατρικό λόγο εντός διαφορετικών επικοινωνιακών πλαισίων.
(3η και 4η διδακτική ώρα)
Κατανοώντας τον ρόλο του επικοινωνιακού πλαισίου καλούνται να αναζητήσουν σχετικές πληροφορίες και να συγγράψουν διάφορα κειμενικά είδη με αφορμή το κείμενο «Το δίκαιο της πυγμής» του Ε. Παπανούτσου (σχολ. βιβλίο σελ. 30–31) και να τα μοιραστούν μεταξύ τους με τη μέθοδο Jigsaw.
(5η και 6η διδακτική ώρα)
Οι μαθητές με αφορμή το κείμενο «Η ρατσιστική θεωρία» του σχολικού βιβλίου (σελ. 78-79) ασκούν κριτική σε απόψεις και ανασκευάζουν επιχειρήματα.
(7η και 8η διδακτική ώρα)
Έπειτα, προχωρούν στη διερεύνηση και την παραγωγή ορισμών των εννοιών βία, στερεότυπα, ρατσισμός, μετανάστης, πρόσφυγας, που θα εμπλουτίσουν το «δικό τους λεξικό» σε περιβάλλον Wiki.
(9η και 10η διδακτική ώρα)
Οι εργασίες παρουσιάζονται και συζητούνται στην τάξη, προτείνονται και υλοποιούνται οι βελτιώσεις και ακολουθεί αξιολόγηση.

Διδακτική Ενότητα→ Β Λυκείου
↘ Βιογραφικά είδη
→ Γ Λυκείου
↘ Η πειθώ
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Συζήτηση
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Θεατρολογία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)10/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές