Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [5,3 MB]

Οι Σεληνίτες

  • Δημιουργός: Ευσταθία Λαλιώτου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, αναζητούν συγκεκριμένα μορφοσυντακτικά στοιχεία του κειμένου, συμπληρώνοντας έναν αντίστοιχο πίνακα, ώστε να οδηγηθούν στην εξαγωγή συμπερασμάτων για τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ένα περιγραφικό κείμενο. Καταγράφουν τα συμπεράσματά τους σε σχετικό κείμενο. Στη συνέχεια, καλούνται να δοκιμάσουν τη δική τους περιγραφική ικανότητα δημιουργώντας ένα πολυτροπικό κείμενο στο οποίο ένας «Σεληνίτης» περιγράφει έναν «γήινο».Έπειτα, αξιοποιώντας ένα ακόμη απόσπασμα από την «Αληθή Ιστορία», τους «Φελλόποδες» που διδάχθηκαν στην Α΄ Γυμνασίου (Ενότητα 4η: Ένα ταξίδι επιστημονικής φαντασίας),, προσπαθούν να συγκρίνουν τα δύο κειμενικά είδη, της περιγραφής και της αφήγησης, και να αξιοποιήσουν τα δομικά στοιχεία της αφήγησης συνθέτοντας το δικό τους αφηγηματικό κείμενο, με το οποίο συνεχίζουν το απόσπασμα των Σεληνιτών.
Σε μια προσπάθεια να συνδέσουμε το παρελθόν με το παρόν και να δούμε αν περιπέτειες, εξωγήινα όντα και φανταστικά ταξίδια εξακολουθούν να γοητεύουν και τον σύγχρονο άνθρωπο, καλούμε τους μαθητές, να πραγματοποιήσουν μικρή έρευνα μεταξύ των συμμαθητών τους και μια ηλεκτρονική περιήγηση σε εκδοτικούς οίκους. Στόχος είναι να δημιουργήσουν ένα πολυτροπικό κείμενο στο οποίο να περιγράφουν τους «σημερινούς» Σεληνίτες, όπως θα επέλεγαν να τους αναπαραστήσουν οι ίδιοι, αιτιολογώντας την επιλογή τους., αλλά και να διερευνήσουν ποια θέση κατέχει η φαντασία στα έργα της σύγχρονης παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας.
Η ενασχόλησή τους με το έργο του Λουκιανού ολοκληρώνεται, όταν τους ζητάμε να φιλοτεχνήσουν το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο μιας νέας έκδοσης της «Αληθούς Ιστορίας» και να γράψουν το προλογικό σημείωμα του δημιουργού, εργασία η οποία θα τους επιτρέψει να αξιοποιήσουν όσα αποκόμισαν από την ενασχόλησή τους με τις δραστηριότητες που προηγήθηκαν

Διδακτική Ενότητα→ Β Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 4. Οι Σεληνίτες
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Ελληνορωμαϊκή εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σάτιρα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)12/2012
Χρονολογία έως01/2013
Σχολική μονάδα

Βαρβάκειο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού