Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [2,18 MB]

Εθνισμός ή εθνικισμός, πατριωτισμός ή διεθνισμός, ανθρωπισμός ή φιλανθρωπία; Διερεύνηση της σημασίας των εννοιών.

  • Δημιουργός: Ελένη Αντωνίου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Το σενάριο στηρίζεται στην κατανομή των εργασιών σε πέντε ομάδες μαθητών με πέντε ή έξι μέλη αντίστοιχα η καθεμία. Σκοπός τους είναι η παρουσίαση σύντομων παρουσιάσεων με τη βοήθεια αρχείου παρουσίασης (ppt) προς τους συμμαθητές τους με θέμα την προσέγγιση και την εξοικείωση με τους όρους του εθνισμού, του εθνικισμού, του σοβινισμού, του διεθνισμού, του πατριωτισμού, του ανθρωπισμού και της φιλανθρωπίας καθώς και με τα βασικά χαρακτηριστικά τους, όπως αυτά παρουσιάζονται στα δοθέντα στους μαθητές κείμενα, τα οποία έχουν προταθεί εύστοχα από τη συντάκτρια του σεναρίου (Κα Γιούλη Αλεξίου) και υιοθετήθηκαν και στην εφαρμογή του παρόντος σεναρίου. Θα ακολουθήσει συζήτηση για τα φαινόμενα του εθνισμού, του εθνικισμού, του σοβινισμού, του διεθνισμού, του πατριωτισμού, του ανθρωπισμού και της φιλανθρωπίας από το παρελθόν μέχρι τη σημερινή εποχή. Επίσης, θα παρουσιαστούν οι ορισμοί των όρων μέσα από την ερμηνευτική προσέγγιση των κειμένων του βιβλίου της γλώσσας (σελ.64-79 και 228-229, έκδοση 2014), θα προβληθούν με ένα αρχείο παρουσίασης και θα ενσωματωθούν στο wiki της τάξης. Τέλος, θα γίνει η διάκριση των τρόπων πειθούς σύμφωνα με τη θεωρία του σχολικού βιβλίου στην ενότητα «τρόποι πειθούς και μορφές πειθούς» (σελ. 8-42, έκδοση 2014).

Στο σενάριο αξιοποιείται η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία με τη μέθοδο της ερευνητικής εργασίας (project), καλλιεργείται η συνθετική ικανότητα (οι μαθητές συνθέτουν ένα νέο κείμενο με βάση τη μελέτη που έχουν κάνει σχετικά με τους τρόπους πειθούς), η αφαιρετική ικανότητα (εντοπισμός των βασικών σημείων των εννοιών) και η μεταγνωστική ικανότητα των μαθητών (αναστοχάζονται και σκέφτονται παρόμοια ιστορικά φαινόμενα). Καλλιεργείται, ακόμη, ο κριτικός γραμματισμός (σύγκριση στάσης απέναντι στις έννοιες του εθνισμού, του εθνικισμού, του σοβινισμού, του διεθνισμού, του πατριωτισμού, του ανθρωπισμού και της φιλανθρωπίας), ο σχολικός γραμματισμός (υλικό για τη θεματική ενότητα «η πειθώ στον πολιτικό λόγο» και τις «έννοιες σε –ισμός») και ο ψηφιακός γραμματισμός (χρήση Η/Υ, χρήση wiki, slidesharenet και power point, έρευνα στο διαδίκτυο).

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Λυκείου
↘ Η πειθώ
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)03/04/2015
Χρονολογία έως04/04/2015
Σχολική μονάδα

3ο Γενικό Λύκειο Αγίας Παρασκευής

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών