Κατεβάστε το σενάριο

Χαμογελώντας με τον Μποστ (πολυσημία, ομόηχα, παρώνυμα)

  • Δημιουργός: Αιμιλία Φουντούκη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Μετά από μια σύντομη συζήτηση στην τάξη για τα χιουμοριστικά κείμενα και τον τρόπο που αξιοποιούν τις λέξεις οι καλλιτέχνες που τα δημιουργούν, οι μαθητές καλούνται σε μια πρώτη γνωριμία με έναν τέτοιο καλλιτέχνη του 20ου αιώνα, τον Μέντη Μποσταντζόγλου, παρακολουθώντας απόσπασμα από σχετικό τηλεοπτικό αφιέρωμα. Στη συνέχεια, χωρισμένοι σε ομάδες διερευνούν το φαινόμενο της πολυσημίας των λέξεων καθώς και τις ομόηχες και παρώνυμες λέξεις μέσα από έργα του Μποστ και καταλήγουν σε συμπεράσματα για τα παραπάνω γλωσσικά φαινόμενα. Ακολούθως, συγκεντρώνουν από το περιβάλλον τους παραδείγματα πολυσημίας, ομόηχων και παρώνυμων και αξιοποιώντας τα κάθε ομάδα δημιουργεί αινίγματα, ποιήματα, διαφημιστικά μηνύματα, ανέκδοτα, διαλόγους. Οι ομάδες παρουσιάζουν το αποτέλεσμα της δουλειάς τους στην ολομέλεια.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Γυμνασίου
↘ Γλώσσα-γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου
↘ Ειρήνη-Πόλεμος
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Θεατρικές σειρές
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Θεατρικές σειρές
↘ Ποιήματα/τραγούδια
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)2015/03/26
Χρονολογία έως2015/04/30
Σχολική μονάδα

4ο Γυμνάσιο Κερατσινίου

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές