Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [699,04 KB]

Δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις (πλην αναφορικών)

  • Δημιουργός: Μιχάλης Καπετανής

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Σκοπός του σεναρίου είναι να χρησιμοποιήσουν οι μαθητές τις γνώσεις του συντακτικού που έχουν αποκτήσει στις δύο προηγούμενες τάξεις του Γυμνασίου και παράλληλα να εργαστούν με το σχολικό βιβλίο της Γραμματικής της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, προκειμένου να ανακαλύψουν τα όσα αφορούν στις δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις (πλην των αναφορικών που εξετάζονται σε άλλη ενότητα) δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά.

Οι μαθητές, κατά την 1η φάση του σεναρίου, είτε δημιουργούν δικά τους γλωσσικά παραδείγματα είτε εργάζονται στοχευμένα, προκειμένου να ανακαλύψουν τις συντακτικές σχέσεις που δημιουργούνται μεταξύ των προτάσεων. Στη συνέχεια, κατά τη 2η φάση, οι ομάδες αξιοποιώντας τις εργασίες που εκπονήθηκαν κατά την 1η φάση και με τη χρήση του σχολικού εγχειριδίου της Γραμματικής της Νέας Ελληνικής, κατηγοριοποιούν και προβαίνουν σε συμπεράσματα σχετικά με τις δευτερεύουσες προτάσεις που επεξεργάστηκαν και στις δύο πρώτες φάσεις του σεναρίου. Τέλος, προβαίνουν στην παραγωγή δικού τους γραπτού λόγου με θέμα τη «γλώσσα των νέων» και στον σχολιασμό τόσο του περιεχομένου όσο και της χρήσης δευτερευουσών ονοματικών προτάσεων πάνω στα κείμενα των συμμαθητών τους.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Γυμνασίου
↘ Γλώσσα-γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου
↘ Είμαστε όλοι ίδιοι- Είμαστε όλοι διαφορετικοί
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Αντωνυμίες
↘ Ρήματα
↘ Σύνδεσμοι
↘ Μόρια
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Σύνδεση προτάσεων
↘ Ονοματικές δευτερεύουσες προτάσεις
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Γραφή
↘ Γράμματα
↘ Τόνοι
↘ Σημεία στίξης
↘ Συντομογραφίες
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)04/12/2014
Χρονολογία έως22/01/2015
Σχολική μονάδα

Β' Αρσάκειο Τοσίτσειο Γυμνάσιο Εκάλης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων