Κατεβάστε το σενάριο

Έχω το δικαίωμα;

  • Δημιουργός: Δέσποινα Παπαστάθη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Σύμφωνα με τη συντάκτρια, το σενάριο συνιστά προτεινόμενη διδακτική εφαρμογή του θεματικού κύκλου «Ανθρώπινα δικαιώματα», τον οποίο προσεγγίζει με άξονα τα ερωτήματα τι σημαίνει «δικαίωμα», ποια είναι τα «ανθρώπινα δικαιώματα», πώς και γιατί συχνά καταστρατηγούνται ή εκχωρούνται, γιατί είναι τόσο σημαντικός ο σεβασμός σε αυτά και, τέλος, πώς μπορούμε όλοι μας να συνεισφέρουμε στην προάσπιση και ενίσχυσή τους. Οι μαθητές ευαισθητοποιούνται με ένα σχετικό βίντεο και καταλήγουν σε απαντήσεις συνεργαζόμενοι με τη μέθοδο jigsaw και αφού ανατρέξουν σε επιλεγμένες ιστοσελίδες. Για την έρευνά τους, λοιπόν, διαβάζουν κριτικά μονοτροπικά και πολυτροπικά κείμενα και τα αξιοποιούν λεξιλογικά και ιδεολογικά. Παράλληλα, σύμφωνα με το σενάριο, οι μαθητές πρέπει να ασκηθούν στην παραγωγή παραγράφων με ποικίλους τρόπους ανάπτυξης και στην περιληπτική απόδοση δοκιμιακού κειμένου. Τέλος, η συντάκτρια προτείνει προαιρετικά ένα επιπλέον δίωρο (το τέταρτο) κατά το οποίο οι μαθητές καλούνται να παραγάγουν συγκεκριμένο είδος γραπτού (ανοιχτή επιστολή) αλλά και προφορικού (παρουσίαση) λόγου, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν επιτυχώς στις απαιτήσεις του Π.Σ. και των απολυτήριων εξετάσεων, αλλά και να παρακολουθούν και να προωθούν ενεργά και ενσυνείδητα πρωτοβουλίες ευρύτερου κοινωνικοπολιτικού και πολιτισμικού περιεχομένου.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Λυκείου
↘ Η πειθώ
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Προφορικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)10/10/2014
Χρονολογία έως24/10/2014
Σχολική μονάδα

8ο Γενικό Λύκειο Ιωαννίνων

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση