Κατεβάστε το σενάριο

Στο Μαραθώνα το 490 π.Χ.

  • Δημιουργός: Νεκταρία Ιωάννου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το σενάριο στηρίζεται στην 11η ενότητα του σχολικού βιβλίου Ηροδότου Ιστορίες, στην οποία γίνεται λόγος για τη μάχη του Μαραθώνα. Πρόθεση της συντάκτριας ήταν να απομονωθεί το γεγονός καθεαυτό και να εξεταστεί αποκλειστικά ως ιστορική οπηγή. Τις σκοπιμότητες αυτής της στόχευσης εξυπηρετεί ο χωρισμός του δυναμικού της τάξης σε τρεις ομάδες, μια από τις οποίες προβλέπεται να διαιρεθεί σε δύο υποομάδες στη συνέχεια, προκειμένου να διεκπεραιωθούν οι προβλεπόμενες δραστηριότητες.
Αρχικά, προτάσσεται ένα κοινό για όλες τις ομάδες φύλλο εργασίας, που έχει ως στόχο την ενδελεχή διερεύνηση του ιστορικού γεγονότος, ώστε οι μαθητές να αποκτήσουν μια πληρέστερη εικόνα του και να ανακαλύψουν «κρυμμένες ψηφίδες» του, συμπληρώνοντας τα κομμάτια του «παζλ» που λείπουν από την αναμφίβολα συνοπτικότατη και ελλιπέστατη ηροδότεια αφήγηση. Επιπρόσθετος στόχος αυτού του πρώτου κοινού φύλλου εργασίας είναι να ασκηθούν οι μαθητές στον έλεγχο της αξιοπιστίας και της ιδεολογικής φόρτισης συγκεκριμένων πηγών, που συμβάλλει στην αναπαραγωγή στερεοτυπικών παραστάσεων σχετικά με το ιστορικό γεγονός και τις προεκτάσεις του, στο βαθμό, βέβαια, που κάτι τέτοιο καθίσταται εφικτό λόγω της νεαρής ηλικίας τους.
Ακολουθούν φύλλα εργασίας που απευθύνονται στις τρεις δημιουργηθείσες ομάδες. Η πρώτη ομάδα, οι Ιστορικοί Αναλυτές, στο πρότυπο των διδαγμάτων του θετικιστικού ιστορισμού, καλείται να ταξινομήσει και να αναλύσει τα ιστορικά δεδομένα προβαίνοντας σε λογικές συνδέσεις αιτίου – αιτιατού. Η δεύτερη ομάδα, οι Βασικοί Πρωταγωνιστές, αναλαμβάνει να παρουσιάσει το ιστορικό γεγονός από το πρίσμα και την οπτική γωνία των βασικών, επώνυμων και ανώνυμων, ηρώων του περιστατικού, αξιοποιώντας, έτσι, με τη δύναμη της ενσυναίσθησης, τη δημιουργική γραφή και καταλήγοντας, ενδεχομένως, και σε δημιουργία υποτυπώδους θεατρικού λόγου, κατάλληλου για δραματοποίηση. Η τρίτη ομάδα, τέλος, οι Ανατρεπτικοί Δημοσιογράφοι, αναλαμβάνει το προκλητικό δέλεαρ του να αποδομήσει και να ανασυνθέσει την ιστορία, διατυπώνοντας ερωτήματα, κάνοντας υποθέσεις, αλλάζοντας την έκβαση των γεγονότων που στηρίζεται σε άλλες πιθανές εκδοχές.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Α Γυμνασίου
↘ Ηροδότου Ιστορία
↘ Βιβλίο Έκτο – Ενότητα 11
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστορικά
↘ Συγγραφέας
↘ Ηρόδοτος
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Ιστορική αφήγηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)Αύγουστος 2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές