Κατεβάστε το σενάριο

Άνθρωπος και ζώα: μια σχέση πολυσήμαντη

  • Δημιουργός: Νεκταρία Ιωάννου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Με αφόρμηση το κείμενο της δέκατης τέταρτης ενότητας του σχολικού βιβλίου, οι μαθητές χωρίζονται σε τέσσερις ομάδες και αναζητούν πληροφορίες, προκειμένου να διερευνήσουν τη φυσιολογία και τα χαρακτηριστικά των πρωταγωνιστών της ιστορίας που μεταφέρει το κείμενο, των δελφινιών, τους μύθους και τις παραδόσεις που έχουν διαχρονικά και διαπολιτισμικά συνδεθεί με αυτά, ενώ επιχειρείται μια διεύρυνση της έρευνας σε τομείς που άπτονται σύγχρονων οικολογικών και ζωοφιλικών θεμάτων (παράνομη αλιεία και υπεραλίευση, σχέσεις ανθρώπων-ζώων). Δε λείπει, βέβαια, και η προσέγγιση της τέχνης, οπότε και ζητείται από τους μαθητές να γίνουν οι ίδιοι καλλιτέχνες και να μετουσιώσουν τα συναισθήματά τους για τα προσφιλή θηλαστικά σε λογοτεχνική και εικαστική πρωτότυπη παραγωγή. Οι δραστηριότητες όλων των ομάδων έχουν ως στόχο τη σύγκλιση σε ένα τελικό κοινό φύλλο εργασίας, στο οποίο ζητείται από τους μαθητές να δημιουργήσουν μια ηλεκτρονική αφίσα οικολογικού μηνύματος, στην οποία θα συγκεφαλαιώνουν τα συμπεράσματά τους από την ενασχόληση με τη συγκεκριμένη ενότητα. Ως κατακλείδα, το σενάριο προβλέπει μια τελευταία ώρα αφιερωμένη στην παρουσίαση του υλικού που δημιούργησαν οι ομάδες στην ολομέλεια, κατά τη διάρκεια της οποίας θα υπάρξει εκατέρωθεν αξιολόγηση αλλά και αυτοαξιολόγηση των ομάδων, ώστε να εξαχθούν τα τελικά συμπεράσματα.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Β Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 14. Απρόσκλητοι βοηθοί
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Ελληνορωμαϊκή εποχή
→ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Θεατρικές σειρές
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Μουσική-τραγούδι
↘ Μελοποιημένη ποίηση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)Σεπτέμβριος 2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές